Migrationsverket överklagar

MIGRATIONSVERKET ÖVERKLAGAR LÄNSRÄTTENS BESLUT OM DE DÖVA IRANSKA BRÖDERNAS RÄTT TILL ID-KORT OCH DAGERSÄTTNING TILL KAMMARRÄTTEN

Idag fick jag reda på att Migrationsverket överklagat Länsrättens beslut av den 5/10-07 då Länsrätten ansåg att Migrationsverket inte hade rätt att sänka dagersättningen för de båda iranska bröderna Sassan och Daniel. Nu kommer detta ärende upp i kammarrätten. Jag får möjlighet att yttra mig över deras överklagan. Ännu7 har jag inte fått några handlingar.

I dagarna har jag fått en statistik över hur många iranier som mot sin vilja skickats tillbaka till Iran. Det är endast ett fåtal personer. Av dem som frivilligt velat återvända är antalet större. 
Gå in på http://www.mfo.nu/ och läs dokumentet från RUT (riksdagens utredningstjänst) med titeln Om avvisningar till Iran.
Bland dem som inte kunnat avvisas finns enligt uppgift från Svenska Kyrkan och Röda Korset ett 60-tal personer som fått nya ID-kort och som fått pengar till sitt uppehälle. Eftersom de inte kan avvisas och inte heller får uppehållstillstånd måste de ju ändå kunna få pengar till mat så att de inte svälter ihjäl. Det är därför som jag agerat för att Sassan och Daniel skall få sina LMA-kort som de kan använda att handla mat för.
Ärendet rullar på allt medan bröderna sitter i sitt gömställe och mår allt sämre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0