Skola-religion-ett konfliktämne

Idag har jag mött flera personer som tackat för mina insändare om förskoledebatten i Lesjöfors. En lärare i grundskolan berättade att de fått direktiv om att det är upp till lärarna att bestämma om de skall gå till kyrkan vid jul och på skolavslutningar. Läraren trodde att de flesta vill ha kvar denna tradition. Det verkar som om skolledningen går i otakt med folkviljan.

Jag fick en intressant kommentar från en person som kallar sig troende ateist. Ett uttryck som inte är så vanligt, men som faktiskt är en mycket korrekt beskrivning. Så här skrev personen:

Jag har följt din blogg på sistone.
Det finns en inbyggd "konflikt" i att skolor ska vara icke-
konfessionella, samtidigt som som att de ska verka efter
kristen tradition och värdegrund o.s.v.  m e n, flera av våra
stora religioner har ju faktiskt gemensamma beröringspunkter.
Min erfarenhet som pedagog (jag har genom mitt yrke
kommit i kontakt med många barn från världens alla hörn) är att
de flesta utländska barnen och deras föräldrar inte har något
emot att gå till kyrkan om man inte försöker att omvända dem i
detta sammanhang. Barn kommer säkerligen inte till skada för
att de gör ett eller några besök i kyrkan. I dessa tider med
mycket misshandel, övergrepp på barn os.v. kan det inte skada
med kärleksbudet; Allt vad ni vill att människorna skall göra
mot er....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0