Rasism i Filipstad?

Radioprogrammet KONFLIKT tog i ett program för någon vecka sedan upp hur Filipstads invånare tackade de modiga irakiska männen för deras hjältemodiga insats vid branden i stan tidigare i sommar. Samtidigt fångade programmet upp rasistiska tendenser bland EN DEL medborgare.
Under årets Oxhälja har tydligen rasisterna demonstrerat. Jag pratade med flera asylsökande som var rädda. En kvinna mår mycket dåligt och har trakasserats en längre tid av rasister och tjuvar. Hon har blivit sjuk och inte ätit eller druckit på 15 dygn! Idag försökte hon dricka något, men kräktes blod. Flera av våra medlemmar i församlingen har försökt stötta henne under helgen. När jag besökte henne i eftermiddags bedömde vi att hon var så dålig att hon behövde ambulans till sjukhuset. Ambulansen kom relativt snabbt och kvinnan har nu fått vård.
I morgon måste jag prata med Migrationsverket som försäkrat att kvinnan hade tagit med sig sina tillhörigheter, inklusive alla viktiga handlingar som berör hennes asylprocess. Det dementerade kvinnan bestämt. De finns i en lägenhet där det vistas flera människor. Kvinnan har inte haft någon möjlighet att låsa in dem,  utan vem som helst som besöker lägenheten under tiden som kvinnan är sjuk, kan röra och riva i hennes privata och mycket viktiga dokument. Så borde det inte behöva gå till. Nu när det bor två asylsökande i varje rum måste Migrationsverket kunna erbjuda låsta förvaringsutrymmen. Jag ska kontrollera detta i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0