Värmlands Folkblad idag

Här nedan ser du ett klipp från dagens VF där de gjort en kort intervju med mig angående boken som kommer i oktober.
De har även intervjuat en man från Azerbajdzjan som levde gömd med sin familj en tid. De har också ett referat angående en rapport om gömda barn. Här är intervjun med mig:

Pastor ger ut bok om 17 års arbete med flyktingar
Pastor Bengt Sjöberg har engagerat sig i många flyktingars situation och han känner igen bilden som CTS ( Center för traumatisk stress i Karlstad som lämnade en rapport igår om hur dåligt många barn mår av att vara gömda) målar upp av hur de gömda flyktingarna mår.

- Jag har precis avslutat en bok där jag berättar om 17 års arbete med flyktingar, säger Bengt Sjöberg. I den boken har jag bland annat tagit med mejl från en 16-årig flicka som uttrycker sin rädsla över att leva gömd. Där framgår det att hennes mamma har problem med hjärtfel och att flickan har ont i huvud, nacke och axlar. Många av dessa flyktingar får psykosomatiska problem.Boken som heter När världen kom till stan kommer ut i mitten av oktober och tar upp flera av de fall som Bengt Sjöberg stött på under åren. - Jag har slussat 100 flyktingar via asylprocessen till uppehållstillstånd, säger han. Han berättar att även efter att en flyktingfamilj som levt gömd fått besked om permanent uppehållstillstånd så tar det lång tid innan de psykiska besvär som dessa personer levt med försvinner. - Det tar lång tid att komma tillbaka till ett normalt liv. Men idén om att fatta beslut om uppehållstillstånd på sämre underlag för att korta väntetiderna, som man diskuterar i undersökningen från CTS, tror han inte på. - Jag värnar om att alla ska få en rättvis juridisk prövning. Den socialdemokratiska regeringen satte som mål att en process skulle ta högst sex månader, den borgerliga tre. Men ingen regering har kunnat leva upp till det. Ett konkret förslag som flyktingorganisationerna står bakom är att om ett ärende inte kan avgöras på sex månader hos Migrationsverket och sex månader hos migrationsdomstolen borde den som har id-handlingar beviljas uppehållstillstånd automatiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0