Ofelia ger ut boken PRÖVNINGENS TID

image111
Ofelia Namazova från Azerbajdzjan, som jag har skrivit mycket om i min bok NÄR VÄRLDEN KOM TILL STAN, HAR NU GETT UT EN EGEN BOK. Ofelia är en helt fantastisk person. För fem år sedan kom hon till Filipstad som asylsökande tillsammans med sin familj. Hon hjälpte till mycket på Erikshjälpen och jag hade glädjen att få döpa henne och hennes bror. Ofelias familj fick många avslag från Migrationsverket och Utlänningsnämnden, men de gav aldrig upp hoppet om att få stanna i Sverige.
Efter en tid som gömd var Ofelia en av de första personerna som anmälde sig på nytt till Migrationsverket när den tillfälliga lagen kom den 15 november. All personal välkomnade henne den tidiga morgonen då vi gick in på MIGANS kontor i Filipstad. Dagarna innan julafton fick familjen PUT (permanent uppehållstillstånd)
Ofelia förlorade två skolår under den prövosamma tiden som gömd och nedbruten av fruktansvärd lång och påfrestande väntan. Nu i vår tar hon studenten och skall studera vidare på högskola. Hon sitter redan med i skolnämnden i Örebro och är ordförande i KDU i Örebro län. Vad månde bliva? En minister i en framtida regering eller en människorättsadvokat med stor integritet, empati och en vilja att aldrig ge upp. Ofelias tro på Gud har blivit starkare trots alla prövningar.
Hennes bok var mycket intressant att läsa trots att jag kände till mycket av hennes tid som asylsökande. Jag blev gripen till tårar när jag läste hur Ofelia tänkte och hur hon upplevde alla de mörka och svåra stunderna i Filipstad och på olika platser som gömd flicka utan chans att få gå i skola, men också hur stark hon var när hon bestämde sig för att återvända till sin skolklass i Filipstad trots att hon när som helst skulle kunnat bli tagen av polisen.
Jag kommer alltid att vara Ofelias "extrapappa" och jag ska definitivt komma på studentfesten i vår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0