Möte med Sveriges Kristna Råds migrationsgrupp

Igår reste jag till Stockholm för att delta för första gången i en kommitt´e inom Sveriges Kristna Råd. Vårt möte skulle vara på CARITAS (den katolska hjälporganisationen) kontor på Tegnergatan.
Jag kom till Centralstationen i god tid för att hinna sträcka på benen och gå och äta lunch.
När jag kom utanför NK och satte mig i gallerian och åt fick jag höra delar av samtal som definitivt inte är så vanligt på Torggrillen i Filipstad. Kostymnissar i kostymer med grälla slipsar i alla tänkbara kulörer samtalade om P75, senaste halvårsrapporten, aktiebörsen och index allt medan mobiltelefonerna ringde eller pep för mottaget sms.
Själva mötet behandlade vi frågor som
1. Familjeåterförening och egenansvar
2. Irakfrågan
3. EU-orförandeskapet och de frågor som SKR (Sveriges Kristna Råd) beslutat att driva under detta halvår. Det skall vara prioriterade områden som regeringen också kommer att arbeta med. Vi skall bland annat arbeta med migrationsfrågor och trafficking samt vapenhandeln kontra etik och producentansvar
4. Försörjningskravet som kan slå hårt mot familjens bästa och som kan disskriminera barn vars föräldrar inte har f¨tt skyddsstatus. De kan få vänta i 4 år på att få träffa sin pappa!
5. Konvertiter. (Det var den fråga som jag väckte. Jag ska ikväll försöka hinna skriva en artikel om detta) Vi hade ett långt samtal kring denna fråga som inte var så självklar som jag trodde att SKR skulle engagera sig i. Jag argumenterade att vi skall bry oss om våra kristna bröder och systrar, medan andra menade att vi enbart skall arbeta generellt med skyddsbehov och asylskäl av allmängiltig karaktär.
6. Något som kallas Keep them safe
7. Projektgrupp
Michael Williams som arbetar för Farr och Svenska Kyrkan menade att Migrationsöverdomstolen "skruvat lagen hårdare" än vad som gällde förut.
Vi samtalade om vad som händer med flyktingar från Cuba, Mongoliet och Iran dit Sverige inte kan tvinga iväg dem eftersom dessa länder inte tar emot flyktingar som ej själva vill flytta tillbaka. De riskerar att för lång tid måsta bo i ett Ingenmansland. Deras enda chans tycks vara att bli "tillräckligt  sjuka" för att få stanna på humanitära grunder.
Många av besluten i domstolarna vittnar om Sveriges inställning "KOM INTE HIT"!
Vår grupp kommer att arrangera en hearing kring frågan om familjeåterförening. Det förslag som ligger är inte bra för integrationen. Att sitta och oroa sig för sin familj när man sitter på SFI_undervisningen gör att studierna inte kommer att gå så jättebra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0