Semestervecka!

Hej alla bloggläsare!
Denna vecka vilar jag mig från bloggskrivandet. Jag är i Dalarna och bara är. Det behövs verkligen.
Vi har hälsat på vår palestinska familj i Dala-Järna. Där fick vi god mat, kaffe och glass. Efter maten lekte jag med deras båda barn. Vi skrattade och lekte och när vi skulle gå fick jag en stor kram av deras dotter.
Ayman står i ledningen för Erikshjälpens expanderande butik sedan tre år tillbaka. Om en månad väntar de sitt tredje barn. De två första barnen är födda i Sverige.
Vi hoppas verkligen att de skall få stanna, men efter sex år i Sverige och tre år som anställd inom Erikshjälpen vet de inte hur deras framtid kommer att bli.
Vi hoppas mycket på att den nya lagen om arbetskraftsinvandring skall ge dem en chans men också det faktum att tre barn snart är födda i Sverige.
Jag deltog också i personalmötet på Erikshjälpen i Dala-Järna. Det var så roligt att höra och se hur Ayman till och med kunde förstå min svägerskas järnamål. Han har lärt sig detta dalmål riktigt bra. Jag berättade för Ayman att när jag första gången träffade min svägerska Irene i Dala-Järna trodde jag att hon talade finska eftersom jag då inte förstod ett ord av vad hon sa. Senare lärde jag mig järnamål eftersom eleverna i skolan pratade järnamål, åtminstone på rasterna. På lektionerna var de tvungna att tala svenska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0