Vill inte Swedbank ha nysvenskar till kunder?

Efter att en asylsökande fått uppehållstillstånd vidtar många viktiga "fylleriövningar" som att till exempel ordna med fast telefon, Internet, personbevis och id-kort.
Igår följde jag med "Anna" från ett land i Afrika till SWEDBANK. Jag har gjort den proceduren vid ett flertal tillfällen och det har alltid gått bra. Min uppgift har bland annat varit att intyga att vederbörande är den som alla handlingar och intyg säger att personer är. Ofta har jag varit juridiskt ombud för personen och känt dem en längre tid.
Anna hade alla papper utom personbeviset i ordning, men denna gång meddelade handläggaren att de slutat utfärda id-kort.
Vi gick då över gatan till HANDELSBANKEN och där fick vi hjälp direkt. Personbevis beställdes på Skattverkets hemsida. Handläggaren frågade om Anna ville öppna konto i Handelsbanken vilket besvarades med ja.
Min fråga till Swedbank är om de inte vill ha några av våra nysvenskar till kunder och i så fall varför?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0