Besök på Lundsbergs skola

Idag har jag besökt Lundsbergs skola och blev guidad av  marknadschefen Eva Lilliehöök-Hörnberg som även är gift med rektorn på skolan, Staffan Hörnberg. Eva gav oss (en mor och hennes son från Filipstad) mycket tid och berättade med inlevelse och starkt engagemang om skolans visioner, regler och tradition. Vi besökte även skolans kyrka där en grupp elever övade till Lucia. Flera gånger per år samlas elever och lärare till gudstjänst och konserter i kyrkan.
När det var dags att fara hem mot Filipstad blev vi inbjudna att äta lunch på ett av elevhemmen. När vi kom in på elevhemmet blev vi mycket väl omhändertagna. En av pojkarna hälsade "god dag" och tog min rock och halsduk. Alla samlades kring bordet och en av eleverna bad bordsbön. De cirka 20-talet pojkarna uppförde sig mycket väl och vi fick ta del av det bordsskick som man vinnlägger sig om på skolan. Maten smakade utmärkt.

Skolan marknadsför sig på Internet med följande devis:
Kunskap, stil och tradition
Rektorn utvecklar sina tankar om skolan med följande ord:
"Det viktigaste för mig är att skapa en optimal utbildningsmiljö, innebärande trygghet, inspiration och genomgripande utvecklingsmöjligheter.
Jag vill införa all modern teknik på IT-området samt utnyttja de senaste rönen från frontlinjeforskningen inom undervisningsområdet. Nätverkssamverkan med universitet och näringsliv skall effektiviseras. Jag kommer att sträva efter att eleverna dagligen skall få skörda framgång och tillfredsställelse i sitt arbete.

Lundsbergsandan med kunskap, stil och tradition skall bibehållas, och de värderingar skolan står för skall jag slå vakt om".

Skolan ligger mycket vackert och naturskönt. Pojken som jag skjutsade ska delta i undervisningen några dagar för att eventuellt börja studera vid skolan. Fyllda med flera nya intryck for vi på snömoddiga vägar hemåt.

Så här beskriver skolan sig på nätet:

Att gå och bo på Lundsberg innebär:
·Att få klara sig på egna ben men med vuxna som vill en väl i närheten
·Att få leva i gemenskap med närmare 300 jämnåriga kamrater
·Att få tid till idrott och andra fritidsaktiviteter utan att skolarbetet får lida
·Att få vänner för livet
·Att få utvecklas till en vuxen individ i en trygg omgivning
·Att slippa stressen i en storstad eller kanske ständiga flyttar mellan olika länder
·Att få ta del av den svenska skolan när den är som bäst

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0