30-årig asylsökande kvinna död

I morgon skall jag få mer information om en asylsökande kvinna som dog igår. Hon hade en tid haft ont i huvudet, men på vårdcentralen endast (enligt de uppgifter som jag har just nu) blivit rekommenderad att ta värktabletter. Om man lider av asylsjukan är det ett vanligt botemedel. Asylsukan är en sjukdom som många inom sjukvården ger som diagnos till de asylsökande.
-Det är bara för att du är orolig som du har ont. Gå hem och lägg dig!
När jag fått mer fakta skall jag hjälpa kvinnans vänner att skriva till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd. Allt för många asylsökande negligeras inom vården. Detta är allmänt omvittnat, även om det finns många ansvarsfulla och humana läkare och sjuksköterskor som tar sig an flyktingarna på ett mycket bra sätt och ger dem väl underbyggda diagnoser. Lysande undantag i en annars rätt så mörk bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0