Förberedelse för sportlovsaktiviteter i Pingstkyrkan

Idag var vi en liten grupp entusiaster som träffades för att leka och tänka ut pyssel och andra aktiviteter för sportlovsveckan. Vi träffades på Erikshjälpens café. Heather kämpade med svenskan och försökte förklara "hattleken", "trebensleken", "ballongstamparleken" och en massa andra lekar. Några var internationella medan andra är mer kända i Skottland och USA. Ja, vi har nog lekar för flera månader fram över. Tråkigt att inte fler kom med. Vi hade tänkt att det skulle komma några från andra kyrkor i stan också, men ingen ville leka och ha roligt med oss!?
Nu väntar vi en massa barn på måndag klockan 10-14 och sen hela veckan. Vi hoppas att det blir fint väder för vi har även tänkt ut en hel del utomhusaktiviteter. Sen väntar jag varje dag att Migrationsverket skall höra av sig angående lokaler för asylbarnen där de kan spela innebandy eller sparka fotboll. Kommunen har reserverat tider i sporthallen, men Migrationsverket har haft svårt att hitta någon ledare. Vi har meddelat MIGAN att Kristen Gemenskap har ledare, men ingen hör av sig från MIGAN. Det hjälpte inte ens att ringa till enhetschefen. Han sa att en handläggare var på kurs, men att hon skulle höra av sig till mig vilket ännu inte har hänt.
I morn ska jag gå ner till MIGAN för att försöka träffa någon som kan ge klartecken.
Heather har lovat stanna kvar i kyrkan till klockan 16 ifall något barns pappa och mamma kanske inte är hemma och barnet känner sig ensamt. Då kan de stanna kvar och läsa i myshörnan eller spela spel och måla och rita kanske.
Jag blir jätterörd när jag tänker på att flera av våra asylsökande flyktingar har lämnat flera hundra kronor var till det som vi ska handla till sportlovsveckan. De får ut cirka 2200 kronor och skänker 2-250 kronor till församlingen. Beundransvärt och efterföljansvärt! Jag är djupt gripen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0