Thrillern fortsatte

Familjen som jag skrev om nyligen upplevde en fortsättning på thrillern. Trots att de fått ett positivt besked från Migrationsverkets huvudkontor kom en handläggare från det lokala kontoret i Filipstad till familjen på torsdagsmorgonen. Han sa att de skulle åka direkt till Arlanda för att utvisas. Handläggaren hotade med att ringa till polisen. Familjen ringde till sin advokat och till mig och jag pratade med handläggaren som menade att det var ett oklart beslut som Göteborg fattat. Därför hade han sagt åt familjen att han skulle ringa till polisen och be dem ta familjen med tvång. Nu skulle han kolla med Göteborg vad som gällde. Vilken pers för familjen! Vilken psykisk terror på grund av att handläggaren hade svårt att förstå och tolka beslutet. Jag som hade pratat med en av cheferna i Göteborg var säker till 100% och så även familjens advokat. Handläggaren i Filipstad hade dock en så kallad tyst accept från ett annat land som han stödde sitt agerande på.
Den utvisningshotade familjen satt och väntade, några i hemmet och några på Erikshjälpen. Efter ett par timmars olidlig psykisk press fick vi besked även från lokalkjontoret i Filipstad att familjen INTE skall utvisa utan få sin asylprövning i Sverige. PUH!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0