I Sveriges väntrum

Jag har idag köpt boken I Sveriges väntrum av Lasse Granestrand. Verkligen intressant läsning. En mycket gedigen och grundläggande bok. Ett bra komplement till min bok När världen kom till stan.
Lasses bok är mer analyserande och djuplodande med historisk tillbakablick-en bok som ger mycket bra kunskap om asylpolitiken.
Jag återkommer med en utförligare resencion när jag läst klart.

Ikväll har jag suttit och skrivit till Migrationsverket om avvisningar till Grekland. Se längre ner på bloggen.
Trots att en irakisk man lämnat in handlingar i original som visar att han kommit till Sverige direkt från Irak påstår Migrationsverket att han varit i Grekland. De har bett polisen om handräckning att föra honom till förvar för avvisning.
Jag begär i mitt brev ikväll att Migrationsverket MÅSTE BEVISA om de inte tror på mannens berättelse. Nu inväntar vi debatten i riksdagen den 15 januari om avvisningar till Grekland. DE MÅSTE BARA STOPPAS.

Jag har idag också fått nya anvisningar från UNHCR om avvisningar till Afghanistan. Har inte orkat läsa om det idag. Får återkomma om det senare. Avtalet med Afghanistan gick ju ut den 1 januari så jag skall läsa för att ta reda på om presidenten i Kabul kan garantera eventuella återvändande flyktingar säkerhet i Kabul.


Kommentarer
Postat av: Anders Claesson

Tack för en bra blogg!

Jag såg också reportaget om avvisningarna till Grekland och man vet ju inte om man ska skratta eller gråta? Fast skratta kan man ju inte så det blir väl det andra alternativet.

Migrationsverkets handläggande av det hela är givetvis en skam för Sverige. Jag vill inte tro att alla som jobbar på Migrationsverket är hjärtlösa människor utan empati men ibland undrar man ju...

http://www.youtube.com/watch?v=KGhSvtwJF18

/ Anders Claesson

2008-01-08 @ 21:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0