Intervju idag om "papperslösas" rätt till sjukvård

Idag blev jag intervjuad av NWT om "papperslösas" rätt till sjukvård. Jag berättade några erfarenheter av hur gömda flyktingar brukar kunna få hjälp med sjukvård. Reportaget kommer framöver.
Jag framhöll, att vi inom flyktingrörelsen fortfarande använder oss av de informella kontakter som vi har upparbetat, genom personliga relationer med anställda inom landstinget, som har civilkurage att behandla alla människor lika och som arbetar efter Hippokrates etiska värderingar, som ligger till grund för hur sjukvården arbetar i vanliga fall. (Puh, vilken lång mening!)

Kan vi acceptera att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna? Är det rätt att det i vår
demokrati finns tusentals människor som nekas vård? Hur kan Sverige skriva på olika dokument internationellt, men inte leva upp till dem i vårt eget land?
Asylsökande har inte rätt till vård på lika villkor som andra. Papperslösa inkluderas inte vilket innebär att de fortfarande inte kommer ha rätt ens till den vård asylsökande ges. Papperslösa har idag enbart rätt till den allra mest akuta vården, för vilken de också måste betala.
Regeringen ska utreda frågan ytterligare. Landstinget i Värmland ska utarbeta riktlinjer i höst.
Många MR-organisationer arbetar för alla människors rätt till sjukvård. Sveriges Kristna Råd försöker trycka på och jag ser fram emot att få vara med i SKR i augusti för första gången då jag tillsammans med Markus Sand skall representera Evangeliska Frikyrkan i SKR.


Läs mer om Rätt till vård-initiativet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0