Fiskelycka tillsammans med barnbarnen

Idag har jag fiskat med tre av Maria och Josefs pojkar 4, 6 och 7 år gamla. Pojkarna hade längtat så efter denna dag. De hade varit så uppspelta igår kväll att de hade svårt att sova.
Jag började dagen med att gräva mask och köpa röda maggots på Nordströns Jern i Filipstad. Sen åkte Maud och jag till Mullhyttan där barnen väntade. Först åkte vi till en sjö, men där blåste det så det gick inte att meta.
Vi drog vidare mot Svartån och hittade en lugn plats på en gammal bro. En katt dök upp på en gång och den liksom väntade att den första fisken skulle komma upp lika ivrigt som vi. Kattens matte kom och berättade för oss att vi skulle skynda oss att ta hand om fisken annars skulle katten hinna före och ta fisken. Aha, tänkte vi, då finns det alltså fisk här.
Mycker riktigt, det började nappa på en gång. Vi fick rätt så många abborrar och några mörtar. När vi fiskat i några timmar for vi hem och jag rensade fisken allt medan pojkarna ivrigt följde med i allt. De tittade i munnen på fiskarna och gjorde stora ögon när jag sprättade upp magen och flådde fiskarna.
Så i med fisken i stekpannan där smöret redan fräste. Lite salt och mer smör. Abborrarna böjde sig och krumbuktade i stekpannan. Grabbarna tittade förundrat och frågade om de levde.
Inte trodde Maud och jag att de skulle tycka så mycket om att äta fiskarna, men de hade aldrig ätit nyupptagna abborrar förut. Allt slank ner i magen och de tyckte mycket om maten.
-Farfar, kan vi fiska i morn också?
-Farfar få vi följa med hem till Filipstad och fiska?
-Faffa, få jag fölla me till Dalarna o fiska åsså?
Vi fick stora kramar av alla pojkarna innan vi satte oss i bilen och for hem.
En rolig dag för både faffa och småpojkarna!

Emanuel, Nathanael och Samuel för något år sedan.

Faffa! Vi är färdiga att fiska igen nu!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0