Jag har fått svar från Migrationsministern

Här nedan ser ni svar på ett öppet brev som jag skrev till Migrationsminister Tobias Billström (se längre ner i bloggen)om några ashkaliefamiljer som utvisats och som riskerar att utvisas till Kosovo. Ashkalier är en folkgrupp som härstammar från Persien. De kom till Europa för mycket länge sedan.
Kvinnan i den familj som utvisades lider av cancer och de har ingen stans att bo och hon får ingen vård. de sover i busskurer och får någon natt då och då övernatta hos snälla människor.
Se min kommentar till brevet nedan.

Bäste  Bengt!

Tack för ditt brev.

Som du känner till så  varken får eller kan regeringen eller jag som enskilt statsråd blanda mig i  självständiga myndigheters handläggning av enskilda ärenden. Det innebär att jag inte kan påverka  Migrationsverkets beslut i ett visst ärende.

Regeringen och riksdagen har lagt fast att Sverige ska ha en generös flyktingpolitik och vara en fristad för dem som flyr undan förföljelse och förtryck. Sverige är också ett av de länder i världen dit flest asylsökande kommer. Det innebär dock inte att alla som söker sig hit kommer att få uppehållstillstånd. De som inte har tillräckliga skyddsskäl kan inte få asyl.

Allmänt kan  sägas att en avvisning eller utvisning enligt utlänningslagen förutsätter att personen i fråga inte är i behov av skydd och inte heller har några andra skäl att beviljas uppehållstillstånd i Sverige. Detta innebär att återvändande till hemlandet alltid ska föregås av en individuell prövning av det eventuella behovet av skydd. Jag utgår  från att våra myndigheter och domstolar gör en sådan prövning.

I det här sammanhanget vill jag även informera om att regeringen har startat en utvärdering av den nya instans- och processordningen i utlänningsärenden. I direktiven till utvärderingen ges utredningen i uppdrag att belysa om reformen lett till den ökade rättssäkerhet och öppenhet som var syftet med förändringen. Utöver detta ska utredningen också belysa om tillgången till landinformation kan förbättras.



Vänliga hälsningar

Tobias Billström

Här är min kommentar som jag i all hast skrev till några journalister:

Hej!

Idag fick jag svar från Migrationsministern. Ett totalt intetsägande svar enligt min åsikt. Den ashkaliefamilj som jag skrev om i mitt brev där frun har cancer som spritt sig till lymfkörtlarna är fortfarande kvar i Kosovo. De har inte hittat någon stans att bo utan sover i busskurer och får ibland hjälp av snälla människor så de får sova inne någon natt då och då. Någon vård får kvinnan inte. Familjens bror och son med familjer är kvar i Sverige, men den ena familjens ärende överfördes idag till polisen för tvångsåtgärder. Just nu har jag nått till vägs ände vad beträffar dessa familjer, MEN jag vet att polisen har så mycket att göra att det kan ta månader, ja kanske ett år innan avvisningen är genomförd. Den tonårsflicka som ringde till mig idag och berättade att deras ärende överlämnats till polisen hade sett fram emot ett normalt sommarlov. Hon pratar perfekt svenska och har anpassat sig helt till vårt land. Jag följer deras ärende och får vara med i en dialog med polisen, men egentligen finns det ingenting mer att göra för dem. Endast något dramatiskt i familjen eller i Kosovo kan göra att de får en ny prövning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0