Medina från Baku tar studenten

I morgon är det på nytt dags för oss att fira en student. Medina från Azerbajdzjan kom till Filipstad som 15-åring. Hon hjälpte oss väldigt mycket i second handbutiken. Medina klarade av alla göromål i butiken och hann dessutom med att lära mig lite ryska. Harsho! Minja savot Bengt, ja paster, ja utchitel. Majo chenu savot Maud. Ja otchen rad sivodnia o.s.v Hennes och familjens asylprocess blev fruktansvärt lång och kämpig. Det finns inga ord att beskriva familjens kamp och vånda, smärta, tårar och sjukdom. Att få vara med när hon tar studenten är något helt fantastiskt!!! Jag har en pärm hemma med mängder av brev och skrivelser, namnunderskrifter från folk i hela Sverige, mängder med tidningsartiklar och hemska minnen av hur Migrationsverket behandlade familjen och Medina.
I morgon ska vi bara glädjas och se framåt. Den ljusnande framtid är vår! Jag tror det stämmer på Medina och jag önskar henne och hela familjen all lycka och framgång i livet. Du har kämpat något helt otroligt och du har nått ett stort delmål.

Här är några kort från Medines student




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0