Bandyns framtid i Lesjöfors och Filipstad

Jag brukar inte skriva om mitt politiska engagemang, men denna interpellation gäller en fråga som väldigt många i våra bygder är intresserade av. I Vansbro kommun var jag ordförande under några år i Fritidsnämnden och hade kontakt med ett 80-tal föreningar. Jag ser mitt politiska engagemang som något mycket viktigt eftersom jag kommer i kontakt med många kommuninvånare. Jag tror det är viktigt för mig att visa att jag bryr mig om mer än den kyrkliga verksamheten och engagemanget för flyktingar. Så här tänker jag fråga kommunalrådet på torsdag kväll:

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande


Den gångna vintern har det inte varit mycket till vinterväder i våra bygder. Att bandyn haft problem med isen på den konstfrusna anläggningen vid Skogsryd är ett hett samtalsämne i Lesjöfors, Filipstad och på tidningarnas insändarsidor. Bandysporten engagerar många människor, både unga och gamla och i år har Bandybaronerna vunnit division 1 och skulle kvala till allsvenskan. Men det blev för stora kostnader för klubben att hyra in sig på andra arenor. Man frågar sig vad som kommer att hända med de stolta bandytraditionerna och om kommunen vill fortsätta att stödja Bandybaronerna.

Om anläggningen repareras och drivs effektivt behövs inför kommande år en ökad samverkan mellan de olika klubbarna. Likaså finns ett stort behov av en vassare marknadsföring och kanske ett samarbete med Hällefors och/eller Hagfors kommuner.

Nu i vinter har Filipstads kommun svikit den anrika sporten och kostnaderna för träning och hemmamatcher på bortaarenor har vuxit oroväckande. Tre gånger har LIF kunnat träna på Skogsryd och bara en seriematch har kunnat genomföras. Hur kommer framtiden att bli?

1. Planerar Filipstads kommun att lägga ner den befintliga konstfrusna isstadion vid Skogsryd?

2. Vilka åtgärder planeras för att finna läckan och reparera den?

3. Hur skall lesjöforsbandyn kunna planera för framtiden? Kommer kommunen att betala kompensation för föreningens fördyrade omkostnader?

4. Kan kommunen tänka sig att lägga ut viss del av skötseln av anläggningen på ideella krafter?

5. Vad kan ytterligare göras för att marknadsföra och effektivisera Skogsryds anläggning och vad kan göras för att Lesjöfors gamla anrika traditioner som ett elitlag i Sverige kan fortleva.?

Varumärket Bandybaronerna skulle kunna göra mycket god reklam för bygden och bandyföreningen och kommunen kan tillsammans bevisa att Filipstads kommun är bra mycket bättre.


Filipstad den 8 mars 2008

Bengt Sjöberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0