Reza från Iran skriver om integration

Jag fick ett mail idag från en iransk man som jag träffade på en mångkulurell dag i Örebro i förra veckan. Reza Alghasi som mannen heter har förbluffande snabbt lärt sig att behärska det svenska språket. Han har kommit in i det svenska samhället och hans synpunkter är väl värda att ta till sig.
Tycker du annorlunda är du välkommen att komma med dina synpunkter.

Hej!
Jag heter Reza Alghasi och har några förslag hur man bättre skulle kunna utveckla SFI, Svenska För Invandrare för att kunna lära sig svenska effektivare. Bl.a. genom att modersmålslärare finns med de första månaderna.
Först vill jag berätta lite om mig:
Jag är 33 år gammal och kommer från Kurdistan, den delen som ligger i Iran. Jag jobbade som sjuksköterska i Iran men regeringen lät mig inte arbeta på sjukhus, därför att jag inte är muslim. Men jag jobbade 5 år i en privat klinik i Iran som sjuksköterska. Omständigheter gjorde att jag fick fly till Jordanien 2003, där jag hamnade i ett flyktingläger på gränsen mellan Jordanien och Irak. I lägret samarbetade jag med FN genom att ta hand om andra flyktingar som var sjuka, eftersom jag behärskade både språket och yrket som sjukvårdare. Efter 3 år i lägret kom jag till Sverige som Kvotflykting 2006. Här har jag nu varit i 17 månader.
Jag vill engagera mig i det svenska samhället och gör många positiva saker:
Jag studerar svenska på Komvux (SFI).
Jobbar som personlig assistent på ett företag som heter Frösunda Assistans.
Jag är aktiv medlem i Röda korset och efter en kurs i februari, ska jag bli flyktingfadder i Örebro.
Jag är aktiv i Nattvandrarna i Örebro.
Jag samarbetar med tre Iranska TV-kanaler/media som ligger i Los Angeles, Paris och Stockholm för att berätta om Iranska flyktingars situation, särskilt de som bor i lägret på gränsen mellan Irak och Jordanien.
Jag är aktiv medlem i Ayene-föreningen som ligger i Los Angeles. De hjälper flyktingar och andra som har problem med narkotika och alkohol.
Jag är aktiv medlem i Föreningen KRIS i Örebro.

Jag trivs bra här i Sverige och jag tänker mycket positivt om mitt nya land!

Här är mina förslag:

Vi vet alla att Sverige är ett av de länder som tar emot många flyktingar, särskilt de som kommer från länder kring Medelhavet och mellanöstern. Jag anser att Sverige och svenskarna besitter en djupt mänsklig egenskap att hjälpa flyktingar.
Men arbetet slutar inte där, utan snarare börjar. Hur ska man på bästa sätt kunna leva med alla dessa människor? Hur ska de anpassa sig till det nya landet, den nya kulturen och den nya traditionen? Frågorna är många men det finns svar!

Jag som kommer från mellanöstern vet hur det är att komma till ett nytt främmande land. Jag har nu bott i Sverige i 17 månader och läser på SFI. Jag vill vara en del av samhället, en del av kulturen, jag vill bygga och vara med. Men det finns ett stort hinder att effektivt lära sig språket.
Vi som läser SFI i Örebro är nästan 900 elever och det finns vad jag vet inte en enda lärare som kan vår kultur, vårt språk eller våra traditioner. Du kan inte veta hur en kultur är om det inte är någon som förklarar för dig med det språk du behärskar mest. Den som inte kan invandrarens språk, tradition och kultur saknar viktig kompetens för att upplysa oss om det svenska samhället och t.o.m. undervisa svenska. Jag tror det är orsaken till att vi har så många invandrare som nöjer sig med att klara SFI och inget mer. Med detta har man också vaga kunskaper om det svenska samhället.
Hade vi under kanske de tre första månaderna en modersmålslärare som kunde förklara och underlätta för oss parallellt med en rent svensktalande lärare ? hade vi haft mycket bättre möjligheter. Många av dem som invandrat till Sverige, skulle kunna fungera som modersmålslärare och samtidigt vara goda förebilder på hur man lyckas integrera och få arbete i landet.
Vi vill integrera oss, vi vill lära oss så mycket som det går. Och detta blir oerhört svårt när man är utelämnad med ett lexikon i handen. Första månaderna förstod jag så gott som ingenting. Upplevde detta som bortkastad tid. Vi behöver diskutera detta vidare och det är bråttom. Särskilt med tanke å regeringens planer att förkorta SFI-tiden. Jag anser att det inte är tiden som är viktig utan innehållet!
Örebro 2008-03-11
Med vänlig hälsning
Reza Alghasi

Kommentarer
Postat av: Karin SFI-lärare

Mycket bra idéer du har! Jag håller fullkomligt med dig!!!

Jag är själv sfi-lärare och innan "upphandlingarna" i Stockholm 2000/2001 (dvs då sfi delvis blev privat)hade vi flera modersmåls-/hemspråkslärare som jobbade med oss på vår sfi-skola. De hade bl a samhällsinformation på några av de stora invandrarspråken. Efter "upphandlingarna" ändrades mycket. Bl a drog man in kuratorer och dessa hemspråkslärare, som var SÅ värdefulla och det var synd.

Nu har jag ändå tur att jobba på en SFI-skola där flera av våra lärare kommer från invandrarländer och det är en jättestor tillgång speciellt i samband med introduktionen.

2008-03-13 @ 18:30:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0