Älg på vägen!!!!!!!!!!!!!!Nääästan krock!



I eftermiddags precis innan skymningen, när jag åkte hem från Karlstad, tittade jag åt höger. Precis ute på vägen och alldeles vid höger lykta skymtade jag en stor älg. Jag bromsade automatiskt och styrde över mot vägens vänstra sida. Inga mötande bilar, men en bil bakom fick också tvärbromsa. Jag hörde hur älgen tuschade bilen, men när jag stannade och tittade syntes inte den minsta skråma eller repa.
Idag på morgonen fick jag hjälp med att sätta på de nya dubbdäcken. Vilken tur! Eller vilken ledning!
Jag som varit till Karlstad på ultraljud av hjärtat och fått konstaterat att hjärtat verkar funka helt normalt, fick uppleva hur det började banka och bulta rejält igen, men efter ett par minuter slog det som vanligt.
Tacksam och glad kunde jag ställa in bilen i garaget och sätta på en kopp kaffe och tacka Gud för dagen.
Det har varit nära flera gånger att vi krockat med älgar. En gång när vi var på väg till Lesjöfors sprang tre älgar upp på vägen och en annan gång utanför Nykroppa bromsade jag så hårt att bromsarna låste sig och vi fick laga oken. Att få en älg in genom rutan är mycket allvarligt. Deras tyngdpunkt ligger så högt och de väger mycket. Farthållaren var inställd på90  kilometer när jag fick syn på älgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0