Livaktig församling i Sunne



Igår besökte jag Sunne Missionskyrka för att berätta om flyktingarbetet och min bok "När världen kom till stan". Församlingen har 180 medlemmar och har en livaktig verksamhet både med barn, ungdomar och vuxna. De skall snart ta emot två ungdomar från Götabro bibelskola som ska jobba med ungdomarna i samhället.
Det var extra roligt att träffa en del av medlemmarna i Sunne eftersom de varit med och hjälpt till med en gömd familj som jag var juridiskt ombud för och som fick stanna i Sverige efter lång och mödosam kamp. Jag fick höra att familjen mår bra och att pappan fått jobb. Familjen bor i en fin lägenhet i Karlstad.
Jag kommer ihåg när familjen var gömd utanför Sunne i en sommarstuga. En dag skulle de gå ut i skogen för att plocka bär. Ett av barnen trampade på ett jordgetingbo och blev stucken av jordgetingar. Den lille killen svullnade upp och behövde komma till vårdcentralen så snabbt som möjligt. Men familjen levde ju som gömda. Vad skulle de göra`de ringde till mig och bad om råd. Familjen beslöt sig för att det viktigaste var att pojken skulle få vård. Allt löste sig och sjukvårdspersonalen var helt inriktad på att hjälpa och tänkte absolut inte ringa till polisen.
När jag åkte hem igår var det mycket dimmigt. Jag valde att åka en annan väg hem än vägen över Sunnemo och Munkfors som jag åkt på ditvägen. Jag tänkte att det brukar vara så många älgar på Sunnemovägen. Jag åkte över Forshaga och passerade Molkom. När jag började  närma mig Brattforsheden, där jag i förra veckan höll på att krocka med en älg, saktade jag ner farten. Då kom en älg från vänster, på precis samma ställe där jag mötte älgen förra veckan.  Den gången sprang älgen upp på vägen från höger sida. Tydligen har de övergångstställe precis där. Denna gång såg jag älgen cirka 50 meter framför mig så det var aldrig farligt nära. Jag som körde för att undvika älgar.
Vi fick en inbjudan att ta med församlingens ungdomar till en ungdomssamling i Sunne framöver. Det hoppas jag att vi skall kunna göra även om vägen till Sunne är lång och det tydligen finns älg både här och där.
I Sunne finns Värmlands enda kristna skola. Den heter Frykmansskolan och ligger i samma område som Missionskyrkan. Jag tror att den betyder mycket för många barn och ungdomar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0