Man kan lita på bibelns berättelser om Jesus
Vilken Jesus ska jag tro på?
Det var inte några utstuderade myter vi följde, när vi förkunnade vår Herre Jesus Kristi makt och hans ankomst, utan vi var ögonvittnen till Jesu majestät. 2 Petrus 1:16
Jesaja 52:14: "Liksom många häpnade över dig, så skall hans framträdande förvrängas mer än andra mäns och hans gestalt mer än andra människors". Från Svenska Folkbibelns översättning som mycket väl beskriver de angrepp som just nu sker på bibelns Jesus.
Detta bibelstudium är skrivet med utgångspunkt från Lee Strobels bok "Vilken Jesus ska jag tro på? Lee var reporter på en ansedd tidning i Chicago när han fick möta Jesus till frälsning. Han har skrivit flera böcker där han som undersökande journalist reser runt till världens främsta forskare för att studera bibelns tillförlitlighet. Idag är han en verkligt troende man som helt litar på bibeln som Guds ord.
Paulus hade själv mött Jesus. Det kan inte ha varit någo hallucination eftersom en hallucination är en individuell företeelse. I bibeln finns det tre olika versioner av det som hände när Saulus/Paulus möter den Jesus vars lärjungar han förföljde och satte i fängelse. I alla berättelserna rör det sig om att flera personer antingen såg skenet eller hörde rösten.
På Internet finns en massa teorier om andra evangelier om Jesus. Finns också böcker t.ex Robert J Millers bok The Complete Gospels vilken likställer Nya Testamentets evangelier med sexton andra gamla texter. Tomasevangeliet, Hemliga Markusevangeliet, Petrusevangeliet och Marias evangelium. Marias evangelium förkunnar att frälsning uppnås genom att man söker människans sanna andliga natur inom sig och övervinner det fängelse som kroppen och världen utgör.
Alla dessa evangelier försöker dra ner Jesus från sin upphöjda ställning som Guds son till en vanlig människa eller dra upp människan till gudomlighet och jämlike med Gud. Allt detta för att människans behov av en frälsare skall reduceras. Man säger :"Vi ska alla finna sanningen, ljuset och frälsningen inom oss själva". Därför behöver vi varken Jesus eller hans frälsning menar man. I Jesusskrifterna förnekar Jesus att han är Guds son. I Tomasevangeliet beskrivs Jesus som en vishetslärare som erbjuder hemlig undervisning till de lärjungar som är tillräckligt mogna för att förstå den.
Alla dessa evangelier påstås vara skrivna relativt tidigt t.ex Tomasevangeliet som påstås vara skrivet på 50-o 60-talet efter Kritus innehåller dock material från Johannes evangelium som forskare hävdar skrevs på 90-talet. En forskare som heter Evans har på ett övertygande sätt kunnat påvisa att Tomasevangeliet hör hemma på senare delen av 200-talet och därför saknar trovärdighet när det skildrar Jesus.
Den enorma styrka som det ligger i att evangelierna skrevs av personer som antingen själva sett och hört Jesus eller hade nära släktingar och vänner som varit med Jesus gör evangelierna trovärdiga.
Lärjungarna var beredda att satsa sina liv på det budskap som de förde fram. När de vittnade om att Jesus uppstått gjorde de det med livet som insats. Hade de lagt Jesus i en annan grav eller rövat bort honom någon annan stans hade deras bluff kunnat avslöjas och fått ödesdigra konsekvenser för dem. Hade de verkligen riskerat sina liv för en medveten lögn? Den första tidens kristna visste mycket väl vilka böcker som var äkta. Varken kejsar Konstantin eller den katolska kyrkan ska ha äran för att bibeln har fått den utformning den har.
Bibeln kom inte ner i färdig form. Den har utandats/inspirerats av Gud, men den är skriven av vanliga människor. Några enormt duktiga författare som Jesaja som man skulle kunna jämföra med Shakespeare medan också Gud använde sig av den enkle bonden Amos. Alla har de fått profetiska uppenbarelser från Gud som de gett vidare på det språk och med de bilder som var naturliga för dem att använda. Gud har vakat över sitt ord och genom sin helige Ande verkat på författarna och i dem som läser och tar del av bibelns ord. Det händer något med oss när vi läser o lyssnar till Ordet.
Inget historiskt dokument har så många bevarade handskrifter och kopior som bibeln. Vi har över över 5700 grekiska kopior av Nya Testamentet. Sen finns det ytterligare 10 000 kopior på latin. Därutöver finns det på andra språk t.ex koptiska, syriska, armeniska, georgiska o.s.v till ett antal av 10-15 000 kopior. Några är endast fragment. Forskare hävdar att de till 99 procent är helt identiska och den procent som avviker tar inte bort något väsentligt från skriftens betydelse.
Det går att kolla avskrifterna och jämföra. Man var mycket noga när man skrev av. Om man hittade ett fel var man tvungen att slänga hela sidan. Det finns ord som avviker, men det är så ytterst få och de saknar totalt betydelse för helheten i hela budskapet. När författare som vill så tvivel kring bibelns tillförlitlighet anmärker att det finns tusentals fel menar de även de fel där man kan se rena stavfel, ändelser och bestämda artikeln eller avskrifter där det skiftar mellan orden han, Herren eller Jesus. Några avskrifter användes till daglig högläsning och där bytte man ut han mot Jesus ibland för att göra läsningen mer lättförståelig. Då räknas den kopian av texten som en avvikelse, men det förändrar ju inte alls äktheten i bibelordet.
Vi tittar lite mer på några andra evangelier. Petrusevangeliet ansågs av tidiga kyrkohistoriker för falsk undervisning och skulle inte läsas i kyrkorna. Man kallade det efter aposteln Petrus för att ge det auktoritet, men det hjälpte inte. Men nu i vår kristendomsfientliga tid tycks det passa att damma av det och påstå att det är att jämställas med de fyra evangelierna.
Vad står det i Petrusevangeliet då? Ja en hel del konstiga saker.Vad sägs om detta exempel? Nog är det mer förnuftigt att tro på bibelns evangelier. "Sedan rullas stenen framför Jesu grav åt sidan, och två änglar, vars huvuden når upp till molnen, går in i graven och kommer ut och hjälper en tredje person, vars huvud når ovanför molnen. Efter dem följer ett kors med dem ur graven. Sedan säger en himmelsk röst: Har du predikat för dem som sover? Jesus svarar inte-det gör korset. Korset säger ja." Petrusevangeliet verkar också vara antisemitiskt. Det är också helt främmande för den kultur och det sociala liv som präglade det judiska samhället under den tid Jesus levde och verkade.
Marias evangelium. Ingen seriös forskare skulle säga att Maria Magdalena har skrivit detta brev. Forskare anser att det är skrivet 150-200 år efter Kristus. Evangeliet stöder egentligen inte den numera i vissa kretsar populära tanken att Jesus var gift med Maria Magdalena.
Ännu värre är det med Hemliga Markusevangeliet. De som ville undersöka dokumentet fick till svar att det försvunnit!!! Skriften berättar om ett hemligt besök som Jesus fick av en man som hade ett linnetyg över sin nakna kropp. Texten berättar att manen stannade hos Jeus över natten för att få kunskap om mysteriet med Guds rike. De erotiska anspelningarna passar in i en tid när man försöker misskreditera Jesus. Förmodligen skrevs detta evangelium i modern tid av en man som var homosexuell och ville testa om hans falska evangelium skulle avslöjas.
Jesusskrifterna förkunnar att Jesus aldrig hade för avsikt att påstå att han var Gud och Messias. Dokumentet sägs ha hittats i Jerusalem. Det är inte troligt att papyrus som legat i Jerusalems klimat med omväxlande regn, fukt och värme skulle klara sig mot att förmultna. Det är stor skillnad på t.ex. Qumrangrottornas textdokument som hittades väl bevarade i lerkrukor i öknens torra klimat.
Judas evangelium påstår att Judas Iskariot och Jesus hade en hemlig överenskommelse hur Jesus skulle förrådas och att Judas var den mest betydelsefulla av Jesus lärjungar.
Jesus uppfyllde en mängd profetsior som i detalj förutsåg Messias ankomst. Jesus talade ofta om sig själv som Människosonen. Daniels bok kapitel 7 talar om Människosonen och hans rike och att han är Guds son och skall sitta på Guds tron. Det var detta påstående som retade de skriftlärda och gjorde att de ville döda Jesus.
För något år sedan sa de på nyheterna att man hittat Jesus grav strax utanför Jerusalem. Man säger att man hittat benurnor med namnen Jesus, Josefs son, Maria, Matia, Mariamne Mara (vilket de hävdade stod för Maria Magdalena). Man hänvisade även till att DNA-tester bevisade att t.ex Jesus och Mariamne inte var släkt, men dokumentären antydde att de varit gifta och hade ett barn-Judas.
Dessa namn var mycket vanliga på denna tid. Maria och Josef var de populäraste namnen på denna tid och ungefär var tionde man hette Jesus. Många forskare hävdar med bestämdhet att Mariamne inte har något att göra med Maria Magdalena.
Bevisen för att Jesus verkligen dog och uppstod är övertygande och såna här utspel rubbar inte vår tro på Jesus och hans uppståndelse. Jag tycker dock att det är viktigt att känna till vår tids olika sätt att förneka och så förvirring och tvivel på det mest centrala i vår kristna tro.
Idag hörs det också i debatten att kristendomens uppfattningar om Jesus övertogs från hedniska religioner. Efter att ha studerat det måste jag säga att det inte stämmer alls. Tryggve Mettinger, professor vid Lunds universitet och medlem av Vitterhetsakademin menar att forskarna är överens om att det före kristendomen inte fanns några gudar som dog och uppstod. Det finns några berättelser, men ingen av dem kan tjäna som parallell till Jesus. Denne ledande vetenskapsmans analys är kort och gott ett skarpt tillbakavisande av både de populärförfattare och internetbloggare som kommer med storvulna påståenden om att Jesu återkomst från de döda stammar från hedniska förebilder.
Det finns något som kallas Mithraskulten, en religion som var populär bland romerska soldater och handlesmän under andra århundradet.
Vissa författare hävdar att det finns paralleller till kristendomen.
Jesus föddes av en jungfru-Mithras föddes ur en klippa.
Mithras föddes den 25 december-vi vet inte när Jesus föddes. Kanske 6 januari som de ortodoxa firar. Jesus födelsedag har inte något större betydelse för vår tro.
Reste mycket och hade 12 lärjungar-Mithras var en gud och ingen lärare.
Jesus offrade sig själv-Mithras dödades av en tjur.
Båda sägs ha lagts i en grav och uppstått, men det finns inga texter om Mithras uppståndelse.
Helig måltid-ja det finns viktiga måltider i alla religioner och kulturer.
Frälsning genom blodet. Mithraskulten talade om att man skulle läggas i en grop varefter en tjur slaktades på ett galler ovanför så att personen indränktes i blod. En del kulturer talar om död och liv, men det är ett naturligt skeende som är påverkat av naturens växlingar. Att däremot Jesus dog och uppstod och att hans lärjungar förkunnade detta är något som flera historiker också beskrivit.
Jungfrufödelsen har inga paralleller. De gudar som i myterna gör kvinnor med barn var upptända av begär efter jordiska kvinnor vilket är något helt annat än berättelserna om Jesus. Enligt berättelsen om Zeus blev prinsessan Semele gravid och Hera som var Zeus drottning planerade att mörda barnet. Då räddades fostert genom att Zeus sydde in fostret i sitt eget lår tills Dionysos föddes.
Berättelsen om Buddha tillkom först fem hundra år efter Buddhas födelse. Enligt legenden drömde Buddhas mor att han kom in i henne i form av en vit elefant i fullvuxen storlek. Buddhas mor hade varit gift i många år före så hon var ingen jungfru.
Den hinduiska guden Krishna föddes av en mor som redan hade sju söner sedan tidigare.
Zoroaster som finns t.ex i Iran tror att han kom till genom att hans mor drack en helig dryck. Den berättelen finns i en text som tillkom nionde århundradet efter Kristus. Jesu jungfrufödsel kan inte ha sitt ursprung i någon hednisk källa.
Bara för att två saker existerar sida vid sida behöver inte den ena ha sitt ursprung i den andra.
Många likheter är överdrivna.
Kronologin är felaktig.
Paulus skulle aldrig låna från hedniska kulturer-han varnade för dessa.
Den tidiga kristendomen var exklusiv.
Kristendomen är grundad i faktiska historiska händelser.
Det kan också vara så att kristen tro har påverkat andra trosuppfattningar.
Jesus uppfyllde alla profetsior om Messias. Hans fingeravtryck passade exakt in på Messias. Ingen annan kan eller ska kunna passa in på vad denne Messias både gjort och vad han ska göra i framtiden. Profetsiorna går i uppfyllelse och snart skall Jesus ställa sina fötter på Oljeberget och träda fram i härlighet, makt och ära. Hur skall den dagen bli? Vad kommer de att visa på nyhetskanalerna runt om i hela världen.
Jesus är unik. Paulus fick möta Jesus. Du ställs inför alla dessa fakta. Tro och acceptera eller ta avstånd. OM du tror inser du att ditt liv inte kan fortsätta som vanligt. Du behöver överlåta ditt liv till Jesus. Han vill bli din herde, herre och vägledare. Han gör anspråk inte bara på din fritid. Han vill ta hand om hela ditt liv. Ger du allt till honom ger han också allt tillbaka och välsignar det. Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall du få allt annat också.
Det fanns något som fängslade barn, ungdomar, fattiga människor, rika, skamfyllda prostituerade männsikor, gråtande och sjuka kvinnor och män, alla från alla samhällsklasser var beredda att lämna allt och följa Mästaren.
Psalm 110 är en av många profetsior. Vers 1-2 "Sätt dig på min högra sida, till dess att jag lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter. Din makts spira skall Herren sträcka ut från Sion, du skall härska mitt ibland dina fiender". Vers 4 "Du är präst för evigt, på samma sätt som Melki-Sedek".
Daniel 7:9-18 kan jämföras med psalm 110. Jesus är Messias!
Jesaja 42 innehålleren profetsia om Jesus. Jesaja 49:6 talar om en frälsare för hela världen. Jesja 52:12-13
Hela Jesja 53 är en mäktig profetsia om den kommande Messias-Jesus Kristus.
Det finns ingen möjlighet att Jesus skulle ha kunnat arrangera uppfyllelsen av alla profetsior.
Jesja 7: 14 Den unga jungfrun skall bli havande och föda en son och hon ska ge honom namnet Emanuel=Gud med oss!
Jesja 9:6-7
Jesaja 11:3-4, 12
Guds ord bibeln behövs för våra liv. 2 Tim 3:16-slutet av kapitlet. Samt 4:2-4.
Michael L. Brown, filosofie doktor av judiskt ursprung växte upp som en rebell. Knarkade och festade, men fick möta Jesus till frälsning. Han skriver så här om sin tro:
"Yeshua (hebreiska namnet för Jesus) är den rätta fortsättningen på mina judiska rötter. Han är Israels Messias och världens frälsare. Det är honom jag har att tacka för mitt liv, och genom honom har jag lärt känna Gud. Han är den som gav mig fullständig förlåtelse för mina synder, som älskade mig när jag var eländig, otacksam, rebellisk och en stolt stackare. Han gav mig ett nytt hjärta och en ny ande. Han har förändrat mitt liv och gett det mening. Han är Guds fullhet i kroppslig gestalt. Han är Faderns sanna uttryck och avbild och när jag ser honom, då ser jag Gud.
Och han är världens enda hopp.Utanför honom ser vi bara mörker. Israel kommer att göra slut på alla alternativ och slutligen, till sist, inse att den som det undervisats om, den som var källan till all deras smärta och lidande genom åren, faktiskt är deras enda hopp.
Han är början och slutet, allt i alla. Jag kan inte föreställa mig en existens utanför honom. Så han är verkligen Guds ultimata uppenbarelse för människosläktet. Det är därför som jag ägnar mitt liv åt att tala med judar jag möter-så passionerat och sanningsenligt som jag kan-om den verklige Jesus, Messias.Jag kan helt enkelt inte undanhålla Guds allra bästa gåva från dessa som han älskar så innerligt.
Mycket intressant och bra. Tack så mycket!
Mvh
Carl
Dina uppgifter Bengt Sjöberg om bland annat Hemliga Markusevangeliet är inte riktiga. Morton Smith fotograferade av sidorna 1958 men tvingades lämna kvar boken vari de fanns eftersom boken tillhörde patriarkatet i munkklostret Mar Saba. Efter detta har minst fem ytterligare personer sett dokumentet och nya färgfoton togs av det i mitten av 70-talet i samband med att det förflyttades, när hela biblioteket överfördes till patriarkatets bibliotek i Jerusalem. Någon gång efter år 1990 har det dock försvunnit.
Klemens citerar två stycken ur en längre mystisk version av Markusevangeliet som ska ha funnits i Alexandria där en uppväckelsescen förekommer som är en annan version av uppväckandet av Lasaros.
Den unge mannen som älskade Jesus och som iförd blott ett linneskynke över sin nakna kropp stannade hela natten hos Jesus, kan kanske för vissa föra tankarna till att Jesus skulle ha haft en sexuell relation med mannen. Men det finns ingen anledning att göra den tolkningen av att Jesus lärde ynglingen ”Guds rikes mysterium”, eftersom Jesus i Mark 4:11 sägs ha lärt lärjungarna detsamma. Likaså förekommer ynglingen iförd endast ett linneskynke över sin nakna kropp också i Markusevangeliet:
”Och en ung man, klädd i en linneskjorta på bara kroppen, följde efter Jesus. Honom grep de tag i. Men han lämnade linneskjortan kvar och flydde undan naken. (Mark 14:51–52)”
Mvh, Roger Viklund
Jag skrev en kommentar för ett tag sedan som inte publicerades. Jag provar på nytt och ser om det kommer med denna gång.
I texten förekommer en hel del underligheter. Till exempel skulle Evans ha ”på ett övertygande sätt kunnat påvisa att Tomasevangeliet hör hemma på senare delen av 200-talet”. Jag undrar hur övertygande det är när det finns tre textfynd av Thomasevangeliet där två är från mitten av 200-talet och det tredje från ca år 200, närmare hundra år tidigare än den tid som Evans övertygande visat att Thomasevangeliet stammar från. Du säger Bengt att ingen ”seriös forskare skulle säga att Maria Magdalena har skrivit” Maria Magdalenas evangelium. Det är nog sant, men skulle en ”seriös forskare” hävda att tullindrivaren Matteus skrivit Matteusevangeliet?
Jag väljer dock att kommentera endast något litet, då huvudsakligen det som berör det så kallade Hemliga Markusevangeliet. Det är sant att de blad som innehöll avskriften av den text som utges vara skriven av Klemens från Alexandria, och som nämner och citerar ur ett mystiskt evangelium skrivet av Markus, nu är försvunna från sin plats i munkklostret Mar Sabas bibliotek. Men de har funnits kvar där i över trettio år fram till åtminstone år 1990 och har beskådats av minst fyra forskare och två andra. De är dessutom avfotograferade av två personer vid skilda tillfällen och fotona finns tillgängliga för undersökning, se http://www.jesusgranskad.se/theodore.htm .
Dessutom finns inga tydliga erotiska anspelningar i texten. Där talas visserligen om en ung man som bar endast ett linneskynke över sin bara kropp, men detta är detsamma som sägs om den unge man som i Mark 14:51-52, när lärjungarna flydde, ”följde efter Jesus. Honom grep de tag i. Men han lämnade linneskjortan kvar och flydde undan naken”. Det rör sig sannolikt om samme unge man (Lasarus?) i båda fallen och ingen ser väl någon erotisk anspelning i detta, eller? Vidare ska Jesus ha lärt ynglingen ”Guds rikes mysterium”, detsamma som han i Mark 4:11 sägs ha lärt lärjungarna. Varför ska man se det faktum att Jesus sägs ha undervisat ynglingen om Guds rikes mysterium som en homosexuell akt, om man inte betraktar samma handling mot lärjungarna i Mark 4:11 som också en homosexuell akt?
De erotiska tolkningarna av texten speglar säkert vår moderna tid, men texten ger inte uttryck för detta. Det är en populär hypotes att tillskriva Morton Smith att ha förfalskat denna text, men enligt mitt förmenade är det osannolikt att han eller någon annan skulle ha gått iland med en sådan förfalskning, som innefattar att kunna perfekta härma en grekisk 1700-tals handstil, att kunna perfekt uttrycka sig som Klemens av Alexandria gjorde, att perfekt kunna härma Markusevangeliets stil och att dessutom använda markinska tekniker som innefattar interkalationer och inramningsberättelser, tekniker som i sin fulla potential inte var kända på 1950-talet.
Det är i stället så att Klemensbrevet visar tydliga tecken på att vara skrivet av Klemens, att han hade tillgång till detta evangelium och dessutom att det rör sig om förlagan till Markusevangeliet, en text avsedd för de andligt upplysta att förmedlas inom de stora mysterierna i den alexandrinska kyrkan (om vi nu ska ta Klemens ord för sanna).
Mvh, Roger Viklund