Trygghet mitt i en orolig tid

Jag brukar inte "predika" på bloggen. En blogg skall väl vara presonliga synpunkter och kommentarer kring sånt som händer på olika områden i livet. Under helgens gudstjänster talade Mikael Boman jättebra om tryggheten och framtidstron samt det kristna hoppet mitt i börs- och finanskris.en. Jag tyckte det var så bra, så jag delar något av det som han sa.
Vi svenskar är vana att Staten tar han om oss från vaggan till graven. Genom de olika trygghetssystemen känner vi oss säkra. Vårt tempel idag är IKEA dit många samlas på söndagarna. Där ger vi vårt offer på marknadens altare. Om något går snett i livet vacklar hela vår tillvaro. Mikael läste flera bibelord som pekade på att JESUS ÄR VÅR FRID (Efesierbrevet 2:13)
Enligt Romarbrevet 15:4 och Efessierbrevet 1:17-17 har GUD HOPP FÖR DIG OCH MIG. Vi skulle bara veta vilket HOPP Jesus har kallat oss till.
Vi kan sätta vår tilltro till NÅGON som verkligen är att lita på. För några veckor sedan ansågs ISLAND som ett exempel på ett litet land som lyckats förträffligt genom att vara en modell för nytänkande inom finans och ekonomi. Nu frågar sig experterna om Island kan gå i konkurs, men det har aldrig hänt att ett land gått i konkurs. Mikael läste 1 Timotheus 6:17 där vi uppmanas att inte sätta vårt hopp till något så osäkert som rikedom. Vi ska i stället söka att vinna det VERKLIGA livet.
Psalm 33:20 talar om en annan livsstil. Det finns en kraft i förnöjsamhet. Jag tänkte på detta idag när jag hälsade på hos en familj. Jag skulle hälsa på och visa hur man bakar sitt eget matbröd i en tid då det gäller att försöka spara pengar. På vägen ner mot stan var jag så glad. Jag tänkte på de år kring 80-talet då jag var så sjuk så jag under en tid besökte läkare och sjukgymnaster cirka 600 gånger. Jag åt massor av värktabletter och under ett år låg jag nere i källaren på stengolvet eftersom jag knappt kunde gå. Då önskade jag kunna ta mig ut till brevlådan utan att känna de knivskarpa huggen i ryggen. Idag kunde jag gå utan att benet domnade och jag snubblade. Bara en sån sak kan göra en enormt glad när man haft så svårt att gå tidigare.
Mikael fortsatte att läsa från 1 Petrus brev 1:3 om ETT LEVANDE HOPP SOM ALDRIG KAN FÖRSTÖRAS.
Jag slutar denna minipredikan med bibelordet från Jeremia 29:11 "Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en FRAMTID OCH ETT HOPP".
Gud välsigne Dig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0