Polis grep asylsökande

Jag har under flera år följt en man från Afrika och hans väg genom asylprocessen. Han har samarbetat med Migrationsverket och till och med besökt sitt lands ambassad trots att den representerar den fientliga regim som dödat hans far. jag kan förstå att det var inte ett lätt steg att ta. Vi har dock hela tiden velat vara helt ärliga. Därför har mannen berättat om sitt arbete, uppgivit adress dit och inte försökt att hålla sig undan. varje kväll har han sovit i sin asyllägenhet. Om polisen hade velat söka honom hade de med lätthet kunnat nå honom på de angivna platserna. I stället grep de honom när han var på väg i bussen till sitt arbete. Vilken traumatisk händelse! Tidigare har mannen blivit gripen av misstag när polisen letade efter en annan man. Detta missförstånd klargjordes och polisen bad honom om ursäkt. Naturligtvis satte även den händelsen djupa spår i mannens liv. I hans land arbetar polisen på ett mer brutalt och hårt sätt än i Sverige.
Mannen har tidigare fått någon slags resehandling som inte dugt som underlag för att Migrationsverket skulle kunna avvisa honom. När jag för ett par veckor sedan mötte hans ahandläggare konstaterade vi att läget var lugnt, mannen samarbetade med myndigheterna och att det inte fanns anledning att oroa sig som läget var.
TROTS DETTA BLIR HAN GRIPEN AV POLIS! Det visar sig nu att en handling som ambassaden skickat till Migrationsverket har förkommit på Migrationsverket. Detta har gjort att polisen tydligen trott att mannen inte velat samarbeta. Det är så man tar sig för pannan i detta vårt demokratiska och byråkratiska land där allt skall diarieföras och på så sätt aldrig riskera att komma bort.
Nu har en advokat utsetts som skall skriva en inlaga i förvarsfrågan. Vi hoppas verkligen att polisen skall gå med på att han ställs under uppsikt, vilket betyder att han får gå till polisstationen ett par gånger i veckan och skriva på sitt namn så att de ser att han inte tänker avvika. Mannen har varit fem år i Sverige och har arbete och skött sig perfekt. Han är medlem i ett politiskt parti och dess ungdomsförbund och har siktet intsällt på att en gång i livet kunna återvända till sitt land och vara med och bygga upp ett demokratiskt styrelseskick. Jag hade glädjen att döpa mannen och jag har sett hur han funnit en trygghet och frid i sin tro på Gud.
I dagens läge råder det krig i hans land och han riskerar sitt liv vid ett återvändande. Som äldste sonen i en familj där pappan dödats står mannen på tur att dödas.
Jag tycker verkligen att han har skyddsbehov och borde garanteras trygghet i vårt land, åtminstone i några år tills det förhoppningsvis blir lugnt i landet.
Nu hoppas jag att några av mina vänner som bor nära förvaret ska ta sig tid att besöka honom. Hur är det det står i bibeln? "Ni besökte mig när jag var i fängelse" sa Jesus. "När såg vi dig i fängelse"? Jesus svarade: "Vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0