De 99 fårens klagan

Jesus berättade om herden som lämnade de 99 fåren för att gå bort och leta reda på det bortsprungna fåret som ramlat ner i en klippavsats. När herden fann fåret tog han det i sin famn och blev så glad. Det är en bild på hur Jesus, som ju är vår gode herde, söker upp det vilsna och bortsprungna. Han bryr sig om dem som är svaga. För en kort tid var han villig att lämna de 99 fåren som förmodligen befann sig i säkerhet.
Det står inte i berättelsen hur de andra fåren reagerade, men man kan ju ana hur fåren pratade.
-Tänk att jag inte fått chans att prata med herden idag. Han såg mig knappast när han rusade förbi för att söka upp det där lammet.
-Jamen jag då, som inte hittade något gräs när herden inte visade mig till det gröna saftiga gräset som han alltid brukar göra.
-Tänk. Att han överger oss. Vi som haft det så mysigt tillsammans på kvällarnas samlingar. Nu är VÅR herde ute och letar efter en sån där typ som ju säkert ändå snart kommer att springa bort.
-Ja, man kan inte lita på vår herde. Hur tänker han egentligen? Man måste väl vårda det man har. Man kan väl inte bara springa iväg så där och riskera att vi kanske inte hinner äta oss mätta idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0