Vårt ansvar för skapelsen

Förvaltarskapstanken har påverkat mig genom åren till att vara en miljökämpe. När jag var lärare komposterade vi och jag tyckte om att undervisa om naturen och vårt ansvar för miljön.
I mitt politiska arbete har förvaltarskapstanken varit en grundläggande ståndpunkt som fått konsekvenser när olika beslut måste fattas.
Nu pågår en debatt inför klimatmötet i Köpenhamn. Somliga påstår att vi blivit manipulerade av forskare och att läget inte alls är så farligt för miljön som det görs gällande.
Jag har naturligtvis inte den kunskapen i kemi, fysik och biologi så att jag kan uttala mig tvärsäkert. Jag tycker ändå att det är så fel när vi i den rika världen skulle bara gå på som vanligt med vår slit och släng-mentalitet.

Läs här vad Dagens Jacob Zetterman skriver:

http://www.dagen.se/blogg/klimatmotesbloggen

Grunden för förvaltarskapstanken är att världen inte enbart finns till för oss som lever idag utan måste förvaltas på bästa möjliga sätt så att de efterkommande får ta över en värld som är minst lika bra som den vi själva tog emot, men helst ännu bättre. Detta innebär att man inte har rätt att ignorera problem som miljöförstöring, konflikter eller dålig ekonomi, och att det inte heller räcker med att stillasittande vara nöjd med att inte själv förvärra problemen. Vi har enligt detta alla ett ansvar att göra det vi kan för att se till att världen vi lämnar efter oss är så bra som möjligt. Att förstöra miljön och att förstöra samhällsekonomin ses som lika onda ting, eftersom de båda drabbar kommande generationer för vår egen tillfälliga vinning.

Min övertygelse är grundad i tron på Guds skapelse. När Gud skapat allt såg han på det och konstaterade att det var gott. Han sa till människan att bruka och förvalta jorden-inte missbruka, roffa åt sig och göra slut på naturens resurser. Vår uppgift är att förvalta det goda till kommande generationer. Som kristen anser jag att det är viktigt att förvalta våra naturresurser väl och visa solidaritet med de fattiga folken. De behöver få del av moderna miljövänliga och hållbara lösningar och uppfinningar. Barnen i vår värld måste få andas frisk luft och dricka rent vatten.
Jag inser att denna fråga naturligtvis är oerhört mångfacetterad och inte går att analysera i en kort bloggpost. Jag tänker följa det som händer i Köpenhamn noga och försöka läsa olika rapporter och olika tidningar. När det gäller en av de tidningar som vi prenumererar på, anser jag att de alltför mycket nonchalerar klimathotet och skriver för litet om ansvaret för vår framtida miljö.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0