Min TNS-apparat har kommit bort eller?


I över en månad har min TNS-apparat varit försvunnen. Jag letar varje dag på olika ställen både hemma och på platser där jag varit. TNS-apparaten brukar hjälpa mig mot den ständiga värk som jag haft i ryggen sedan mer än 30 år. Den, tillsammans med Svenska Hälsobänken gör att jag inte behöver ta allt för många smärtstillande tabletter. En TNS-apparat bedövar nerverna, ger elektrisk akupunktur och "skär av" smärtsignalerna från ryggen till hjärnan.
Jag är förmodligen en av de första i Sverige som fått pröva en sån här apparat. Det skedde på lasarettet i Falun på "uppvakningen". Där låg jag bland nyligen opererade patienter medan de vaknade och fick smärtlindring i form av sprutor och annat. De första gångerna var skräckinjagande för mig eftersom jag dels hade fruktansvärd värk, men heller inte visste något om vad det var som jag skulle utsättas för. Den första gången blev jag så rädd när en av de uppvaknande patienterna ramlade ur sin säng och slog sig rejält. Läkare och annan personal rusade in och det var ett allmänt tumult. Jag låg och väntade på vad de skulle göra med mig. Vid denna tid hade man stora plattor, sladdar och en stor apparat med en massa rattar och knappar att ställa in.
Jag fick åka de tio milen från Dala-Järna till Falun för att få cirka 45 minuters behandling av en anestesiläkare. Det funkade någorlunda för mig, men när jag kom hem efter bilresan (som ofta företogs liggande i vår bil med min fru som chaufför) hade jag lika ont igen.
Efter en tid fick jag låna en egen apparat som jag kunde behandla mig med själv. Under åren har jag använt olika typer av TNS och den som nu kommit bort är som en liten dator. Den har hjälpt mig enormt mycket. Jag kan ha den på mig när jag sitter på sammanträden eller måste sitta länge i andra sammanhang. Man får absolut inte använda den när man kör bil. Man kan få en mycket stark elstöt som kan göra att man kör av vägen.
Nu har jag städat de flesta rummen i vårt hus och letat igenom varje decimeter av vårt hus.
Jag måste ha den tillbaka eftersom den är lånad av landstinget och den kostar rätt så mycket. Jag letar och jag ber om Guds ledning och försöker se bilder framför mig var den skulle kunna vara, men hittills har det inte fungerat. Jag kanske kan få lite assistans i förbön? Eller om någon sett den i de sammanhang som jag rör mig.
Så här ser Sv. Hälsobänken ut. Den drar ut kroppen och lättar på trycket mellan kotorna där bland annat ischiasnerven ligger i kläm. Med kroppens egen tyngd dras man ut någon millimeter vilket räcker för att smärtan skall avta och ny ledvätska tränga in för att smörja upp lederna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0