Tack media för effektiv draghjälp!!!

I flera år har jag påtalat de människoovärdiga lägenheterna i "Pizzahuset" på Bronellsgatan i Filipstad. Ingenting har hänt tills helt nyligen då Värmlandsnytt ringde mig och frågade om jag visste hur asylboendena i Värmland såg ut. Jag berättade att jag tycker att det är värst i Karlskoga, men att "Pizzahuset" är mycket illa nerslitet. Senare på kvällen samma dag vällde kloakvatten upp ur en diskho när en svensk familj kom på besök för att äta hos en familj. Sen rullade det på och idag kom Migrationsverket och kommunen överens om att huset skall rivas och de asylsökande skall få bättre bostäder. Tänk att Migrationsverket "fattade mod" och vågade påtala husets stora brister när media kopplades in. Annars har det varit rätt så tyst trots att jag tog upp dett i kommunfullmäktige och gick runt mellan Filipstadsbostäder, Migrationsverket och kommunens fastighetsavdelning utan att någon ville ta ansvar. Alla bara skyllde på den andre....
Jag vill ändå framhålla till kommunens fördel att kommunen flyttat ut flera asylsökande till "vanliga" lägenheter och kommunen har renoverat liknande asyllägenheter i andra hus och gjort om till jättefina lägenheter och boenden för ensamkommande flyktingbarn. I det här fallet behövde man dock en stark påverkan från media för att reagera.

Se text från Värmlandsnytts hemsida:



Nu ska flyktingfamiljerna i det kritiserade rivningshuset på Bronellsgatan i Filipstad flytta till lägenheter med bättre standard.

Webb-tv

Asylboende i Filipstad

- Vi flyttar bort våra asylsökande till andra lägenheter i Filipstad. Vi ska lösa problemet och ta vårt ansvar, säger Jan-Olov Morén, enhetschef Migrationsverket Filipstad.
Tidigare i veckan kunde Värmlandsnytt avslöja att nio flyktingfamiljer i Filipstad bor i lägenheter i en fastighet som är i uselt skick och som egentligen skulle rivas.
Trots det hyr kommunen ut fastigheten till Migrationsverket för drygt en halv miljon kronor per år.
I dag kom Filipstadskommun och Migrationsverket överens.
- Vi har pratat om att teckna lite längre kontrakt med Migrationsverket med längre långsiktighet. Jag är nöjd, säger kommunalrådet Per Gruvberger (S).
Han menar att det inte blir några ökade kostnader för kommunen.
Nu ska flyktingarna informeras om planerna och sedan ska flytten ske så snart som möjligt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0