Finns det plats för zenmeditation i kristna församlingar?

Har new age-tekniker något att erbjuda den kristna församlingen?

Behovet av stillhet och ro ökar i dagens samhälle. I våra kyrkor ger vi ibland för lite utrymme för stillhet och kontemplation. Mötesprogrammet rullar på och vi glömmer ibland att Gud också kommer till oss i "den stilla susningen". Frågan är dock om vi som kristna församlingar ska börja använda yoga och zenbuddistiska meditationstekniker. Om detta handlar en del samtal på olika bloggar just nu. Jag har skrivit ett inlägg på en hemsida.

Jag har några gånger besökt new-agemässor där vi erbjudit förbön och samtal helt gratis. Vid ett tillfälle i Linköping fick vi bedja med ett 10-tal sk. häxor och healers som alla längtade efter att få uppleva Jesus Kristus. Flera av dem hade egna montrar där de erbjöd healing och andlig vägledning. Jag blev enormt gripen och starkt berörd över den längtan som dessa människor gav uttryck för. Några hade aldrig läst bibeln och blev så glada för att få Guds ord.
Vi kan frimodigt möta alla slags människor och dela evangeliet med dem. Att däremot sätta sig vid deras fötter för att bli undervisade är något jag är mycket tveksam till.
Jag har i över 30 år haft värk i min rygg även om det blivit bättre och bättre genom förbön. Mer än 600 gånger har jag besökt sjukgymnaster och läkare. En sjukgymnast som sysslade mycket med yoga, meditation, thai chi och chi gong och som själv skrivit en bok om chi gong förklarade att den tekniken absolut hade klara ockulta kopplingar och han! varnade mig för att utsätta mig för dessa krafter. "Du som har en församling ska i stället be dina medlemmar lägga sina händer på dig och be för dig. Det kommer att hjälpa dig betydligt bättre" sa han.
Allt sedan 1960-talet har en rad katolska tänkare däribland Lasalle och Thomas Merton inspirerat till en kristen-buddhistisk andlighet där Buddha och Kristus flyter ihop.Guds närvaro och väsen finns i alla ting, även den icke-kristnes inre, säger man. Stiftelsen Bergets meditationscentrum söker sin förebild i Lasalles Zen-centrum i Kyoto, Japan.
Det finns en risk för att det sker en sammanblandning av religioner och tekniker där en panteistisk världsbild formas som säger att Gud finns i allt och alla och att synden bara handlar om att vi inte insett det. I stället för talet om korset ökas då accentueringen av metoder som andning, djupmeditation och yogainfluerade tekniker för att hitta ljuset inom oss själva och där menar man att frälsningen finns. Förkunnelse om synd och nåd riskeras att bytas mot teknik och Jesus att förväxlas mot en kosmisk kraft.
Att i detta läge säga att det finns neutrala andliga tekniker att låna från andra religioner verkar mer än naivt. Att därför tala om zenmeditation utan att varna för de andliga krafter man kan möta där uppfattar jag som ett svek mot sökarna.

OBS! Jag har saxat några meningar på slutet av artikeln från ett debattinlägg i DAGEN skrivet av Roger Gustavsson

När jag söker på Internet om Zenmeditation och Zenvägen hittar jag kurser som går ut på att "MÄNNISKAN hittar en väg til sig själv och till livets innersta där vi kan möta oss själva". Tydligen finns det inget behov av Gud och Frälsning genom Jesus i denna lära.


Kommentarer
Postat av: Rolf

Jag är tveksam till att blanda in meditation i kyrkan. Oftast innebär meditiation indiskt religionstänkande. Säkert gör det nytta med meditationer av det slaget men de är inte kristna tankar bakom eller tankegångar i dessa övningar. Buddha och Jesus är knappast likställda i förkunnelse och tro.

2009-03-31 @ 16:44:00
URL: http://dagensfilosofiskatanke.blogspot.com/
Postat av: mirre

Tack Bengt för att du och din son Joel vågar stå upp för sanningen och genom att skriva på bloggar varna för dessa farliga andliga krafter som håller på att infiltrera Guds församling i dag. Det borde vara ett ramaskri från flera pastorer - vart är vi på väg?

2009-03-31 @ 17:07:22
Postat av: Michael G. Helders

Tack Bengt för att du talar klarspråk. Gud välsigna dig!

2009-04-01 @ 11:55:45
URL: http://jdfk-kefas.blogspot.com
Postat av: Ewa Gustafsson

Hej, tack för att du tar upp detta. Jag kontaktade Domkyrkan i Skara när de hade Kristen Djupmeditation

och förklarade att det inte var bra att blanda Zenbuddism och Kristn tro. Då svarde de att de bara använde ZB för att tömma sig och sedan bjöd man in JJesus. Men jag anser inte att man ka använda sig av något ockult för att sedan bjuda in Gud, hos honom finns ingen växling mellan mörker och ljus.

Blessings, pasytor Ewa

2009-04-01 @ 15:08:51
URL: http:////pastorewa.blogspot.com/
Postat av: PJ

Jesus säger "gå in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din Fader som är i det fördolda".



Det är svårt stilla sig i vår tid. Min dörr står tyvärr ofta på glänt vid bön och bibeläsning. Att då med enkla tekniker få hjälp att stänga dörren och lättare öppna för Jesus är något välsignat.



Om du syftar på St Davidsgården i din text så har du oroat dig i onödan, det är min uppfattning. Herren välsigne dig i ditt arbete. /En östvärmlänning.

2009-04-04 @ 07:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0