Polis överraskade flyktingfamilj

Klockan 7 i morse kom ett flertal poliser till en flyktingfamilj i Filipstad. Familjen kommer till våra barnsamlingar och senast igår kväll var flickan med om att tillverka ett pappersakvarium.
Mamman har en längre tid varit sjuk och är gravid. Flera läkarintyg har presenterats, men Migrationsverket överlämnade ärendet till polisen. Jag har haft kontakt med familjen och sagt till dem att samarbeta med myndigheterna och försöka ha dialog. Jag sa att polisen säkert kommer för att samtala med dem om deras utvisning.
När jag kom dit idag klockan nio fanns det fem, sex el sju personer från polis och Migrationsverk på plats. Man hade packat deras saker och sa till mig att man skulle åka till Märsta för att sjukvårdspersonal där skulle ta en titt på mamman.
Mamman var mycket svag och fick sätta sig på en stol i trappan ner till de väntande bilarna. Under tiden som flickan fördes till en av minibussarna försvann pappan.
Det är allt som jag vet just nu.
Tänkte polisen sätta familjen i förvar=fängelse? Tänker de utvisa dem? Vad händer med babyn? Vem tar ansvar för om det blir ett missfall?
Många frågor. Fler frågor väntar på sitt svar.


Kommentarer
Postat av: Fina Matildas mamma

Tror inte det är någon mening att samarbeta med myndigheterna tyvärr.

2009-03-13 @ 20:49:27
URL: http://www.finamatilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0