IKON kom till Filipstad

 Gustaf ( på bilden här till vänster) och Moa (jag hittade inte nån bild på IKONS hemsida på fotografen Moa) kom till Erikshjälpen Second Hand igår. De gjorde flera intervjuer med både ungdomar från församlingen samt kunder i butiken. Nästa nummer kommer ut i december och ska handla om olika livsstilar, kulturer och hur människor med olika bakgrund beter sig när de kommer samman till exempel i kyrkan. Vi pratade om klädstilar, om att inrymmas och en av våra nysvenska medlemmar (en ung flicka) berättade hur det är när alla skolkamrater blir hembjudna utom hon som ensam får gå hem från skolan. Trist, tråkigt och fruktansvärt upprörande.
Moa tog en massa kort i butiken och Gustaf intervjuade. Jag fick berätta om hur det var när vi startade församlingen med två kundvagnar fyllda med kaffe saft och bullar. Hur vi behövde en arbetsplats för personer som vi fick kontakt med på gatorna och som ville börja ett nytt liv, ett liv utan droger. Så bildades Öppen Hand som sen fick namnet Erikshjälpen Second Hand där vi nu har många kontakter med flera av kommunens och samhällets olika myndigheter och institutioner som Frivården, behandlingshem, Migrationsverk m.m.
Jag har lagt lite från IKONs hemsida. Längst ner ser ni länken till tidningen.
Det var en trevlig dag med ungdomarna som när de inte är ute på journalistuppdrag går på en bibelskola på Bjärka Säby utanför Linköping.
Gustaf Svensson, IKON1931:s nye journalistpraktikant ger sig ut i bloggvärlden och ger sin sida av historien. Om livet, vänner, musiken, politiken och frihet. Och den kristna tron.
Klicka här för att läsa recension
Ikon1931 är en ungdomstidning med tydlig kristen grund, som skapades genom en sammanslagning av Gyro och Ung Tro. Vår vision är att göra en relevant tidning som tar Jesus på allvar och förmedlar en tro att växa i. Vi tror inte på att sopa svårigheterna under mattan, vi tror att Gud håller att brottas med.

Varför Ikon?
Ordet ikon kommer från det grekiska ordet eikon som betyder bild. När man ser på en ikonmålning ser man en bild av det heliga, när man klickar på en dataikon öppnar sig något nytt. På samma sätt vill vi i vår tidning ge en bild av Gud och försöka öppna nya världar, tankemönster och dimensioner.

Varför 1931?
Vi är stolta över vår historia. Redan år 1931 startade ett kristet ungdomsmagasin vid namn Juniorvännen. Tidningen fick senare namnet Ung Tro och i dag sker den största förändringen i tidningens 76-åriga historia. Och tillsammans med Gyro förs den anrika traditionen vidare.

Klicka på bilden för att se en större bild.
Flykten från kyrkan
Den åttonde oktober släpptes Carl-Henric Jaktlunds bok, Jesus gick vidare och kyrkan står kvar. En bok om kyrkflykten bland unga människor. IKON1931:s reporter Lina Mattebo mötte författaren i ett öppet samtal om svartvit barnatro, reflekterad vuxentro och vakuumet däremellan.
Klicka på bilden för att se en större bild.
Oväntat Mirakel
2008 försökte jag ta livet av mig två gånger.
2008 berättade min mamma för mig att hon inte längre ville vara min mamma.
2008 började socialen ta hand om mig, de sa att de skulle hitta en ny familj åt mig.
2008 bodde jag i sju olika familjer och flyttade nio gånger.
2008 var det bästa året i mitt liv.
Klicka på bilden för att se en större bild.
Jennie
En sommar på bageri och en höst i New York. Det var vad som krävdes. Jennie Abrahamson är tillbaka efter utbrändheten med nya skivan, While The Sun’s Still Up And The Sky Is Bright.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0