Ett drogförebyggande år bidde ingenting

Det var rätt så intressant på kommunfullmäktige i Filipstad igår.
Jag hade ställt en fråga till socialnämndens ordförande om tillgängligheten på alkohol, serveringstillstånd och efterlevnaden av uppsatta regler samt hur vårt agerande står i relation till vårt drogpolitiska program.
Innan mötet fick jag en kopia på "Drogpolitisk policy för Filipstads kommun". På första sidan stod det att det var ett program för tiden 2005-2008. Där stod vad som skulle ske varje månad under året. En samordnare skulle ha huvudansvaret för att verksamheten skulle hållas igång med diverse utbildningar, översyn av utskänkningstillstånd, begränsningar i öppettider, vilka kontrollåtgärder som vidtagits, om samplanering med social- och fältsekreterare ägt rum, vad som gjorts för att förändra attityder, opinionsbildande åtgärder, informationstillfällen för allmänheten, information till gravida kvinnor o.s.v. Årsvisa mål skulle följas upp i de olika nämnderna och Folkhälsorådet liksom en pilotgrupp skulle informera och jobba tillsammans med socialen, Barn o Utbildningsnämnden, Miljö o Bygg, Polisen, Hälso o sjukvården samt övriga intressenter som t.ex. RIA-Hela Människan och Frivården m.fl. Policyn skulle vara treårig.

Nu visade det sig att detta totalt hade glömts bort! Visst har kommunen jobbat förebyggande främst genom Ungdomsgården och dess föreståndare Peter Olin som dragit igång nattvandrarna igen och som pratat sig samman med polisen om utökad kontroll av ungdomar på stan.
Jag efterlyste dock ett samlat grepp om dessa frågor. Jag sa i debatten att det inte hjälper ens med ett uppdaterat drogpolitiskt program om man inte hela tiden stämmer av och kollar med målen när man ska bevilja olika tillstånd.

I pausen tog en åhörare kontakt med mig och ansåg att vi tagit upp en viktig fråga. Hon ansåg att många missbrukare frestas att dricka när det så gott som alltid ska serveras starköl vid olika arrangemang i centrum typ Filibjur och Nationaldagen. En politiker ville under kvällen fösa iväg missbrukarna bort från centrum, men hon frågade sig om man bara vill blunda för problemen eller om man vill föregå med gott exempel och anordna drogfria fester. Alkoholen finns ju på restauranger och barer för dem som så önskar, men hon ansåg att arrangemang som kommunen stöttar borde vara alkoholfria.
Ja, det var en intressant kväll. När jag letade efter drogpolitiska programmet på kommunens hemsida trodde jag aldrig att det egentligen inte fanns något aktuellt program. Detta var väl snudd på skandal?

Nu hoppas jag att arbetet dras igång och att fler ungdomar skall välja ett drogfritt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0