Jeremia, den gråtande profeten

I morgon i Betel ska jag tala lite om profeten Jeremia. Han stod fast trots att han levde i en tid när få ville lyssna till det Gud hade att säga. Här är delar av bibelstudiet. I slutet av detta inlägg kan du klicka på några sånger som talar om att vi får överlåta allt till Jesus och räkna med hjälp ifrån den helige Ande. Det ger en stark förvissning och trots yttre omständigheter är det väl med min själ. (It is well with my soul)

Har du känt det som om du kört huvudet i väggen? Du ser ingen utväg och Guds svar verkar avlägset. Du kämpar på, men lite av evighetsvärde tycks hända. Jeremias livshistoria har något viktigt att lära oss när det gäller att kämpa vidare, stå fasta när allt vacklar omkring oss och inte överge det som Gud visat oss i sitt ord. När du läser Daniels bok får du läsa om snabba bönesvar. Så är det inte med Jeremia.


Jeremia föddes omkring 646 f.Kr och växte upp i den lilla byn Anatot, ca fem kilometer från Jerusalem. Gud kallade Jeremia redan när hans mor var gravid med honom. Gud satte honom till en profet för folken. 1: 4-5. I Jerusalem talade man om brott och våld på Jerusalems gator, de homosexuella hade fester i templet, korruptionen var utbredd i kungahuset och små barn offrades på de hedniska altaren utanför staden. Det hördes rykten om krig och våld från i princip alla väderstreck och gång på gång invaderades landet av främmande trupper från norr. Folket talade om att de nu uppnått frihet, men Gud sa att han redan gjort dem fria. De hade bara att inse vad GUD gjort för dem. Genom att gå sina egna vägar skulle de bara bli besvikna i framtiden.

Mitt ibland Jeremia fanns det präster som gick omkring arbetslösa och missnöjda med tingens ordning. Flera av dem hade börjar kompromissa med trons innehåll, men de upprätthöll de yttre ceremonierna. Jeremia uppmanande dem att komma ihåg sin ungdoms hängivenhet. ”Men mitt folk har bytt bort sin HÄRLIGHET mot en avgud som inte kan hjälpa….de har övergivit källan med det friska vattnet och gjort sig usla brunnar”2:11-13

Jeremia 1: 11 Det grönskande mandelträdet, saqed=väktare, vakthållare. Budskapet var tydligt; Gud vakar över sitt ord. Det var som ett väckelserop i naturen! Snart skulle en andlig vår komma. Gud skulle också sända herdar som vandrade efter Guds hjärta och som skulle leda dem med förstånd och insikt. Läget var så allvarligt att det även fick konsekvenser för naturen, för miljön.

 5:25 Era missgärningar har nu bringat detta i olag,
era synder håller detta goda borta från er.

Ändå försökte folket egga upp sig genom att ropa i talkör: ”Allt står väl till, allt står väl till…….

 1 Gå omkring på gatorna i Jerusalem
och lägg märke till vad ni ser, sök på torgen om ni finner någon,
om det finns någon enda som gör det som är rätt,
och som frågar efter trohet. Då skall jag förlåta staden.
 

Jeremia talar ut Guds planer för folket i 29:11-14

11 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. 12 Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. 13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. 14 Ty jag skall låta er finna mig, säger HERREN. Jag skall göra slut på er fångenskap och samla er från alla de folk och alla de orter dit jag har drivit bort er, säger HERREN. Jag skall låta er komma tillbaka till den plats från vilken jag förde er bort som fångar.



"Sweet Holy Spirit" By The Isaacs

"Sweet Holy Spirit" By The Isaacs
"I Surrender All" By The Isaacs (2008)
"I Surrender All" By The Isaacs (2008)
"Blessed Assurance" By The Isaacs (ACAPELLA)
"Blessed Assurance" By The Isaacs (ACAPELLA)
"There Is A Fountain" By David Phelps
"There Is A Fountain" By David Phelps
"I Need Thee Every Hour" By Randy Owen & The Isaacs
"I Need Thee Every Hour" By Randy Owen & The Is...
"It Is Well With My Soul" By The Issacs (FULL)
"It Is Well With My Soul" By The Issacs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0