Döva iranska bröderna

I morn får de iranska bröderna Sassan och Daniel en ny chans att söka asyl. Jag ber till Gud och hoppas att allt ska gå bra. De har varit cirka sju år i Sverige. Daniel spelar vattenpoolo i Elitserien och Sassan har arbete. De är så duktiga och skötsamma. Migrationsverket vet att de inte kan utvisas till Iran, speciellt när de blivit kristna och döpta i Sverige.
Varför låta två unga män pinas år ut och år in i oviss mardrömslik väntan?
Migrationsverket har både skrivit och ringt till mig flera gånger denna vecka och verkligen bjudit till att ta emot dem i morn på ett bra sätt med tolk och de verkar se till att allt ska fungera inför deras nya asylintervju.
Många människor i Sverige följer detta ärende med stort intresse.
Sveriges Kristn Råds integrations- och migrationsgrupp, journalister och politiker i flera partier.
Jag vet att de kommer att få en advokat också som jag kan samarbeta med.
Lycka till och Gud välsigne Er.

En iransk familj som har arbete, eget hus och kommit in i det svenska samhället, tillhör en kristen församling och har fått många svenska vänner har fått nej från Migrationsverket, Migrationsdomstolen och Kammarrätten och Förvaltningsprocessenheten och .....och.... Ändå KAN de inte utvisas. De har jobb och betalar skatt och har små barn. Vad är det för ett land vi lever i? Vad är det för minister som inte bryr sig om att svara på mina brev ordentligt? Varför tror de att vi svenskar som engagerat oss för dem inte förstår någonting? Vad menar man med Barnkonventionen? Betyder den ingenting? Vad menar Sveriges regering med humanitet? Varför reser sig inte kristdemokraternas ledamöter och gemensamt ropar ut i riksdagen varför dessa ärliga och uppriktiga flyktingar med starka asylskäl skall ruttna bort i meningslös väntan?
Jag blev blev rejält upprörd igår när jag tittade på NorgeVisjon, en kristen TV-kanal där pastorn stod och öste galla över flyktingar och prisade Fremskrittspartiet, detta främlingsfientliga parti som linnnar vårt Sverigedemokraterna. Samtidigt i programmet rapporterade man att någon ringt in till kanalen och blivit frälst. Sen fortsatte man med sin politiska propaganda. Denna blandning av religion och främlingsfientlig politik där man skickade sina motståndare till helvetet gav mig en rejäl avsmak. Hur kan man be någon fara till helvetet när man förestår en kanal som skall hjälpa folk att hitta kärlekens Gud?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0