Samverkan för ett bättre Filipstad-Hällefors

Idag har vi kunnat läsa i husorganet FT att Filipstads befolkning minskat de senaste 50 åren!!! I Hällefors har kommunen halverats sedan 70-talet. Det är tufft att verka i dessa bygder, men det måste gå att vända trenden. Begränsningarna sitter som för det mesta i vår hjärna. Vi skulle behöva en vitamininjektion av framtidstro och samarbetsvilja parat med en stor portion nytänkande. Uttryck som “det går aldrig”, “detta har vi prövat förr” och andra negativa projektiler måste vi skydda oss mot. Med den relativa närheten till Karlstad borde Filipstad kunna satsa på bra bostäder och lämpliga tomtmarker, en vilja att bevara byskolorna och renovera och snygga upp i kommunen. En barnfamilj som kanske vill flytta hit vill bo lugnt och trevligt ställer sig först frågan hur det är med barnomsorg och skola.

Idag kan man läsa i Smålandsposten om hur företagsklimatet fönyats och förbättrats enormt mycket under kommunalrådet Bengt Germudssons ledning. Bengt har blivit oerhört populär och fått se positiva resultat. Jag citerar:

“I länets västra utkant har en annan strategi utformats av Markaryds Bengt Germundsson (kd). Om detta berättas det i skriften Förenkla – helt enkelt, som tagits fram av Sveriges kommuner och landsting. 2002 låg kommunen på plats 200 i Svenskt näringslivs ranking av det kommunala företagsklimatet. 2009 positionerar sig Markaryd på plats 16. Vad är då hemligheten?

Jo, det finns faktiskt en formel för det framgångsrika arbetet: K/B+M=TK. Nu är den inte så krånglig som den först kan se ut. Det är (K)unden/(B)rukaren och (M)edarbetarnas samverkan som avgör (T)jänstens (K)valitet. Nyckelordet här är alltså samverkan.

I grunden handlar det om fungerande möten mellan människor, om attityder, arbetsglädje, engagemang och förståelse för vem man arbetar – utan att det sker på bekostnad av det formella som lagstiftning och det politiska uppdraget.

Resan mot ett bättre företagarklimat började också med tjänstegarantier. Det vill säga, kommunen är tydlig med vad en företagare kan förvänta sig. Det handlar om maxtider för handläggning av ärenden, utfästelser om tillgänglighet och information. I Markaryd utlovas bygglov på sju dagar, för att ta ett exempel. Kommunen som fram till 2003 hade en negativ befolkningsutveckling har istället noterat en stabilisering och tecken på inflyttning. Att det bli aktuellt med 100 nya arbetstillfällen till följd av en nyetablering väcker förhoppningar.

Tjänstegarantier är inte enbart riktade till företag, utan finns i hela den kommunala verksamheten. Den inleddes med omsorgsgarantier i socialnämnden, på initiativ av Germundsson som blev ordförande i nämnden för drygt tio år sedan. Han tog med sig sina erfarenheter som tandläkare där intresset för egen kontroll och kvalitetsarbete växte fram. Så växer också en berättelse fram om dynamiken i mötet mellan fritidspolitik och den kompetens och kunskap som uppstått i andra sfärer.

I SKL:s rapport betonas också vikten av ledarskap för att få till stånd ett gott företagsklimat. Viljeinriktning, mål med tydliga signaler och uppdrag till förvaltningarna är avgörande framgångsfaktorer. Ska man skapa förutsättningar för en positiv sysselsättningsutveckling måste alla företag känna sig välkomna, inte bara ett.”
Du kan läsa hela artikeln genom att klicka här. http://www.smp.se/ledare/en-formel-for-foretagande(1781970).gm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0