Främlingsfientlighet i kyrkan. Några kort från seminariet



Gjohn-Marko Berisha berättade om hur man kom till Sverige som sekulariserad muslim, men blev en fanatisk muslim. På ett kristet möte i Borlänge blev han ombedd att tolka i kyrkan. Mötet med Jesus och kristna vänner förvandlade hans liv. Nu är han pånyttfödd kristen och pastor. Han vittnar frimodigt om sin tro på Jesus Kristus. Vägen in i det svenska samhället är lång och stöter ibland på en del hinder i form av fördomar om "de andra" och "vi".



Delar av publiken på seminariet.



Markus Sand, pastor i Rinkeby Internationella församling, presenterade seminariets talare och berättade lite om vår grupp inom EFK som jobbar med religionsmöten och mångkultur.



Många åhörare var mycket aktiva att ställa frågor och delge synpunkter. I slutet av den två timmar långa samlingen fick två representanter för Sd yttra sig. Här ser vi landstingsrådet och ordföranden för Sverigedemokraterna i Örebro län, David Kronlid som gavs tillfälle att bemöta en del av det som jag sa i mitt anförande. David och mina söner reste tillsammans med min bror Kjell till Cypern för flera år sedan på en böneresa. Davids föräldrar har varit missionärer liksom min far och bröder.

Vi var dock noga med att inte ha en politisk debatt. I stället informerades om den bönekalender som Open Doors gett ut med 30 dagars bön för muslimvärldens olika länder. Vi visade genom flera exempel hur kärleken kan överbrygga motsättningar och vi pekade på hur viktigt de personliga mötena är med människor vi kanske har åsikter och fördomar om.
Efter seminariet dröjde sig folk kvar för att samtala, skriva på listor för att få del av vår grupps nyhetsbrev.

Kommentarer
Postat av: Vandringsfärd

När muslimerna blir i majoritet blir de kristna de första att slaktas.

2010-06-26 @ 00:34:12
Postat av: Linus

Hej!



Jag måste få säga att den person som var minst vettig på mötet var du, Bengt!



Jag trodde att ditt anförande skulle vara neutralt, att du skulle visa både positiva och negativa (ja, det finns problem även om du blundar för dem) saker med invandringen.



Vi har tagit emot för många invandrare på för kort tid, vilket skapar stora kostnader och problem.



Du säger att du vill hjälpa flyktingar i Sverige, det håller jag naturligtvist med om. Men om man tittar på SCB's mätning över invandringen förra året så var det bara lite drygt 11000 som var riktiga flyktingar med behov av hjälp, av de drygt 102000 invandrare som kom hit.



Det innebär att det bara är ca 0,01 % av invandrarna vi tar in som är flyktingar ifrån krigsdrabbade länder.



Resten då, de andra drygt 90000, vad händer med de?



Att förneka att den absurda massinvandring som Sverige har skapar problem, det är lika korkat som att förneka förintelsen!



Jag tycker att du ska lyssna lite mer på vad David Kronlid och andra Sverigedemokrater EGENTLIGEN står för, istället för att häva ur dig en massa struntprat baserat på okunskap och fördomar!



Sverigedemokraterna är inte ett parti som lovsjunger Hitler!



Sverigedemokraterna vill hjälpa flyktingar, INTE kasta ut dem!



MVH



Linus

2010-06-26 @ 02:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0