Direktsändning blev bandad

Som vanligt var jag ute i god tid till samtalet med Radio Värmland och gäster på temat Integration. Utanför hemmet för ensamkommande flyktingbarn stod SR-bussen och en parabol. Hedvig Nilsson iförd sändare på ryggen hälsade välkommen, men teknikern förklarade att signalerna inte gick fram. Skulle vi åka upp på Storhöjden och sända därifrån? Hur skulle Hedvig få tag på alla gäster som skulle medverka?
De beslöt att köra programmet och banda och sända i morn, onsdag i stället.
Jag gick in och hälsade på några i personalen och några av grabbarna. Några har jag träffat förut. Jag hittade en gitarr, stämde den och klinkade några ackord. Det syntes några ansikten i dörren.
Efter intervjun fick jag spela lite mer på gitarren och Hedvig spelade in när jag sjöng sången "Jag blir så glad när jag ser dig". Det är en sång som passar bra när vi pratar om att se främlingen mitt ibland oss, hälsa och försöka etablera en kontakt.

I programmet berättar jag lite om mitt engagemang, hur det började och vilka erfarenheter jag själv har av att försöka passa in i ett främmande land. (Bodde i Japan som 11, 12 och 13-åring)
Vi konstaterade att integration är ett ömsesidigt ansvar. Praktik och arbete varvat med svenskstudier är nyckeln till att komma in i samhället. En vän, en stödperson är så betydelsefull för att lyckas med att komma in i samhället.

Vår introduktion till samhället bör innehålla en obligatorisk kurs i demokrati, yttrande- och religionsfrihet, det sociala systemet, Sveriges historia, lagar och förordningar av betydelse, kännedom om svenska högtider och traditioner. Som avslutning ska flyktingen få ett intyg och ett välkomnande av kommunen. De som får medborgarskap får mottaga en gåva på nationaldagen.

Visste du att invandrare är överrepresenterade i att starta eget? Under 2007 startade 10.9 respektive 9.5 procent av de som fötts i EU/EFTA exklusive Norden samt världen exklusive EU/EFTE företag. Bland svenskfödda var summan 8.6 procent.

Om det finns för få jobb just nu i Värmland finns det ändå arbetsuppgifter som skulle behöva bli utförda, kanske i form av praktik och introduktion. Till exempel se till att äldre som vill får gå ut och röra på sig varje dag. Barn i skolan behöver fler vuxna som bryr sig, lyssnar och stödjer och hjälper. Kanske ett invandrarbarn skulle uppskatta en vuxen från deras land. Busk och slybekämpning. Medverka till en bättre stadsmiljö.
Europas befolkning blir allt äldre. Jobben kommer och arbetskraften behövs.

Nu är det hög tid att både prata och agera integration. Alla behöver blir sedda, bli efterfrågade och känna sig behövda-inte bara hämta ut sitt försörjningsstöd månad efter månad utan att någon bryr sig om man jobbar eller inte.

Nedan ett par kort som jag tog i naturen när jag promenerade och kopplade av i helgen. Visst är det skönt med Allemansrätten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0