Trevliga elever på Tingvallagymnasiet i Karlstad

Idag har jag varit på Tingvalla gymnasium i Karlstad och blivit intervjuad av läraren Hans Axelsson och hans elever i en avgångsklass. Det var en jätteskön stämning i klassen och eleverna hade många och viktiga frågor om flyktingar.
Efter samlingen pratade jag med några av eleverna som kommer från andra länder. Det berörde mig mycket djupt att träffa två flickor från Tjetjenien som bodde här i Filipstad i början av 2000-talet. Det var gripande att höra hur de upplevde den långa väntetiden på att få uppehållstillstånd.
Vi hade gemensamma bekanta och erfarenheter. Så var det också med en flicka från Uzbekistan som också var med idag. Så roligt att se hur väl de fungerade i klassen och på skolan.

Efter lektionen i skolan åkte Hans och jag till ABF-huset för att träffa ett nätverk som bland annat jobbar med projektet 

 Ett öppnare Värmland
De jobbar med att ta fram en förstudie med syfte att ta fram en långsiktig strategi.

Värmland, liksom många andra regioner, står inför betydande förändringar genom stora avgångar ur arbetsmarknaden. För att möta dessa krävs att nya grupper ges tillträde.

Förstudien tar sikte på attitydförändringar och värdegrundsfrågor – ett öppnare Värmland.

Läs här om hela projeket

Med på samlingen var företrädare för olika organisationer och myndigheter. Roligt att Filipstad fick beröm för mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Många kommuner kommer till Filipstad för att lära och inspireras.
Jag är tacksam för att vår kommunledning visat ett så starkt engagemang för flyktingarna och jag hoppas att vi ska fortsätta i denna goda anda.

Vi talade om vikten av att ha en dialog med dem som är kritiska till flyktingmottagandet. Det är viktigt att ha positiva föredömen och kunna peka på lyckade satsningar. Gruppen ansåg det viktigt att kunna påverka vardagssamtalen vid matbord och på fikaraster.

Jag fick möjlighet att berätta hur vi arbetar inom kyrkorna och om det projekt som vi dragit igång tillsammans med studieförbundet BILDA och den nybildade somaliska föreningen. Ett projekt för att integera somalierna som är den största invandrargruppen i Filipstad.
Vi ska studera samhällskunskap, matlagning och läxhjälp samt hjälp med att förstå blanketter och olika handlingar. Några filipstadsbor har skänkt symaskiner och vi hoppas få igång sykurser. Fler symaskiner tas gärna emot.

Det var inspirerande idag att också få träffa företrädare för Värmlands Museum och höra hur de jobbar med olika projekt inom frågor som rör värdegrunden. Till sist fick jag ett intressant tips från Länsstyrelsen om hur vår kommun kan ansöka om pengar till integrationsprojekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0