Göran Skytte till Filipstad 28 juli kl19

Göran Skytte är författare, dokumentärfilmare, föredragshållare och en av Sveriges mest erfarna journalister kommer till Filipstad för att hålla ett föredrag i Filipstads kyrka torsdagen den 28 juli klockan 19. Arrangemanget ingår i firandet av Filipstad 400 år och bakom kvällens står Svenska Kyrkan, Pingstförsamlingen, Vasakyrkan och församlingen Kristen Gemenskap.



Som undersökande reporter på Aftonbladet tilldelades han Stora Journalistpriset 1984, och för en bred publik blev han känd genom

intervjuprogrammet ”Skytte” som sändes i SVT 1990-99.

De senaste åren har han arbetat med dokumentärfilmer både i Sverige och internationellt, bla i Italien, Tanzania och Sydafrika.

Samt skrivit flera böcker, bland annat Ett år med Jesus tillsammans med prästen Bo Brander. Denna bok blev 2007 årets bestseller

i den kristna bokhandeln.

Skytte är även en flitigt anlitad föreläsare. 2007 föreläste han inför fulla hus runt om i hela Sverige på temat ”Ett år med Jesus -

äntligen” - sammanlagt lyssnade 20.000 åhörare till Skyttes föredrag.

2008 publicerar Göran Skytte en ny bok på Libris förlag med titeln OMVÄND. Under 2008 berättar Skytte om sin bok i en

ny serie föredrag med rubriken ”OMVÄND”.

Ur Göran Skyttes förord:

1967 lämnade jag Svenska kyrkan. 28 år senare, 1995, begärde jag att åter få inträda i Svenska kyrkan som medlem. Det första

beslutet grundades på övertygelsen ”Gud finns inte, Marx har rätt, religionen är ett opium för folket”. Det andra beslutet, att återinträda,

grundades på övertygelsen ”Gud finns, Gud vill något med mig, jag vill vara kristen”. Numera är jag vad man brukar kalla

en aktivt troende kristen. Och samtidigt en rationell och kritiskt lagd journalist och samhällsdebattör som inte har några som helst

grundläggande problem att förena tro och vetande. Tvärtom har jag genom mina olika erfarenheter kommit fram till att det skulle

strida mot mitt kritiska förnuft att inte tro på Gud. Efter enträgna uppmaningar har jag tagit mig före att försöka beskriva något

om denna utveckling i denna bok. Jag gjorde länge motstånd, men till slut började boken skriva sig själv.

esus var en av mina hjältar när jag var liten, tillsammans med bland andra Tom Mix och Ivanhoe. Men sedan blev det krokigt.

Ur Libris katalogtext.

”Göran Skytte berättar rakt och öppenhjärtigt om sin andliga resa, bland annat om tv-samtalen med Lennart Koskinen, Ulf

Ekman, Ma Oftedal, KG Hammar och många fler som påverkade honom mer än han först ville erkänna. Men också om avgörande

möten med påven, predikanten Stanley Sjöberg och prästerna Per Mases och Bo Brander.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0