Hemlösa i Filipstad?!!

Förra veckan kom det in en ung kvinna på Erikshjälpen Second Hand i Filipstad. Hon bad om ett samtal. Var nyinflyttad. Hade sett en del avigsidor av vår idylliska lilla stad.
Kvinnan hade tagit reda på att det finns cirka tio hemlösa personer i stan. Varför de är hemlösa beror på olika saker. Några har säkert en bostad någon stans, men befinner sig inte på den orten.
Några bor hos tillfälliga kontakter, medan andra sover på offentlig toalett eller i någon trappuppgång eller hiss.
Denna fråga har diskuterats i många år. Konkreta planer har tagits fram, men det har bland annat stupat på att det inte finns någon som velat ställa upp och sova eller vara på plats om kommunen får fram ett härbärge. Att anställa någon har man ansett för dyrt.
Kvinnan som kom till mig erbjöd sig att hjälpa till parktiskt. Henns engagemang tog tag i mig och jag har börjat fråga kyrkor och ideella organisationer om det finns en möjlighet att socialen och vi skulle kunna göra något tillsammans.
Jag kommer att skriva en s.k.interpellation i kommunfullmäktige till socialnämndens ordförande. Hoppas att vi kan komma fram till någon lösning.
De hemlösa måste få hjälp på olika sätt, kanske komma in på behandlingshem, få daglig verksamhet, få stöd att ta tag i sina problem eller uppmanas att åka hem till sin hemkommun och börja ta tag i sitt liv.
Det gäller att hitta individuella lösningar och verkligen våga satsa och hjälpa.
Jag hoppas att vi ska få se ett starkt engagemnag från ortens kyrkor och andra frivilliga krafter samtidigt som kommunen tar sitt ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0