Stå upp för dem som ingen röst har

Frågan om asylsökande elever, som varit 4-5 år i Sverige och som pratar lesjöforsmål, har rätt att vara med på skolfotograferingen engagerar. Jag skrev till Barn och Utbildningsnämnden förra veckan och påpekade att en del barn som varit länge i Sverige känner sig diskrminerade när de inte får vara med på skolfotograferingen. De barn som jag har kontakt med i Lesjöfors har varit med i olika tidningar eftersom de är aktiva inom idrott och teater och andra aktiviteter.

SVT Värmland ringde nyss och idagens FT är det en artikel. Jag förstår till 100% att en del asylbarn kan ha skäl att behöva sekretess (bl.a pga deras länders säkerhetstjänster kan visa intresse för en del) MEN när föräldrarna godkänner och vill att deras barn inte ska särbehandlas borde skolan tillåta. En svensk förälder som ringde Skolverket igår säger att Skolverkets regler handlar om barn med skyddad identitet.

Att jag engagerat mig för detta beror på att flera av de asylsökande barnen är mycket ledsna, gråter och känner sig utanför. De menar att ingen vuxen lyssnar på dem och förstår dem. De har inte valt att flytta till ett främmande land. De har anpassat sig totalt och känner sig nu efter fyra år i Sverige som svenska barn.

Ja vi får se hur det går idag i skolan i Lesjöfors

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0