Guds församling-ingen intresseklubb

Guds församling är något mycket större än vad vi kan ana och tänka. Det är Guds arbetsmetod för att utbreda Guds rike. Församlingen har inte spelat ut sin roll utan den kommer att få stor betydelse i den tid som vi lever i. När andligt mörker, fruktan, otrygghet, våld och meningslöshet breder ut sig visar Guds församling på ett annorlunda rike fyllt av kärlek, nåd OCH sanning.
Under tre söndagar har jag undervisat om FÖRSAMLINGEN. Detta är några punkter som jag talade om idag.
Församlingen består av en grupp människor som hör ihop genom sin relation till Jesus.
Bibeln talar inte om att man kan vara privatkristen. Vi tillhör varandra och Jesus.
Apg 2:42-47 De första kristna höll fastr vid brödsbrytrelsen, bönerna, gemenskapen och undervisningen. De samlades i templet OCH i hemmen.
Församlingen har en kallelse att vara utåtriktad.
Matt.28:18-20 (Missionsbefallningen)
För att rätt fungera utåt behövs ett väl fungerande inre liv.
Församlingens identitet består inte av byggnader och verksamhetsformer utan i livet med Gud och varandra.
Församlingen ser som sin kallelse att engagera sig i olika samhällsfrågor och medverka till samhällets förbättring. Matt 5:13-15 Vi är kallade att vara jordens salt och världens ljus. Vi ska vara ”staden på berget” som har en tilldragande härlighet och som pekar på Jesus.
Sök den stadens bästa där ni bor Jer.29:7 Vi har ett ansvar att be för den ort där vi bor och välsigna staden, tala gott och engagera oss för ortens bästa.
Matt.6:9-15 Bönen Fader vår. Vi ber: tillkomme Ditt rike, låt Din vilja ske, såsom i himmelen, så också i Filipstad och Hällefors och.....
Vi ska göra Jesus Kristus känd, trodd och efterföljd.
Presentera Jesus.
Ge bibelkunskap.
Leda till Jesus.
Forma lärjungar. En process där vi växer tillsammans.
Församlingens ledare får inte uppträda som några slags herrar utan skall vara tjänare!
Matt 20:26-28 , Apg.20:28-32
Ef.4:11-13,1 Tim.3:1-13,
Tit.1:5-9, 1 Petr 5:1-4
Församlingens målsättning är att ledarteamet ska fungera som ett visionärt ledarskap. Ett ledarskap som är öppet för förändringar och som uppmuntrar församlingen till andlig tillväxt och utveckling. För att detta skall uppnås fordras ett strategiskt tänkande och en långsiktig planering.
Jesus är Vägen, Sanningen och Livet. Jesus är inte bara en av vägarna. I ödmjukhet får vi visa människor till Jesus.
Vi tror på allt Guds ord och försöker omsätta det i praktisk handling för vår tid.
Vi samarbetar fullt ut med den helige Ande och erkänner vårt fulla beroende av Honom
Vi ser hur Andens alla gåvor och frukter finns alltmer i församlingen i rikt mått. VI LÄR OSS SÄTTA MÄNNISKOR FRIA FRÅN ALLT SOM BINDER DEM FRÅN ATT VARA DET SOM JESUS TÄNKT.
Vi vill vara ett andligt hem med en kärleksfull och uppmuntrande atmosfär.
Vi ser hur alla medlemmar växer i sin tro, kärlek och i de andliga gåvor som Gud gett och fortsätter att ge.
Vi ser hur fler och fler som tidigare haft kontakt med församlingen kommer tillbaka och blir inneslutna i församlingens modersfamn och fadershjärta.
Bibeln är vårt verktyg liksom den helige Ande som gör ordet levande

Hebr.4:12 Ty Guds ord är levande och verksamt.....
Vi kan i tro vittna för våra vänner, nära och kära, arbetskamrater och grannar. Vi kan dela ut tidningar, böcker och traktater i full förvissning att Gud ska ge växt och skörd, men det viktigaste är att vittna med våra liv och uppträda trovärdigt, kärleksfullt och vara äkta i vår tro.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0