Nödrop från Fartun

 

 

Hur kan en svårt sjuk ung kvinna behandlas så här som Migrationsverket gjort?

Dags att göra anmälan till JO och DO (Diskrimineringsombudsmannen)?Under mina 30 år har jag varit med om polishämtningar med 8, 10 och 13 poliser, ambulans, sjuksköterskor m.m. Då fanns pengar, men att hjälpa EN kvinna som lider med att få bo några dagar tills det praktiska är ordnat, det vill man inte.
Vi fick kallelse till återvändarsamtal den 20 juni. Accepterade och körde Fartun till Örebro. Hon hade packat alla saker och vi hade växlat pengar som samlats in och gett henne m.m. Vi accepterade utvisning/överföring BARA VI FICK VETA OM NÅGON SKULLE HJÄLPA HENNE VID ANKOMSTEN. Efter att vi lämnat av henne åkte vi till Torpkonferensen. Då började vi få meddelanden.
-Är hon såå sjuk? Det visste vi inte. Kan ni ta hem henne bara över helgen, så ordnar vi ett aktuellt läkarintyg.
Migrationsverket hade tydligen inte läst våra intyg. De tog henne till en lägenhet, men den låg på tredje våningen. Hur skulle de få upp henne och rullstolen dit? Vilka skulle hjälpa henne? Personal från hemtjänsten dök upp. Två män som snart insåg, att det här klarade de inte.
Fartun kom "hem" igen, men bara några dagar......
I måndags var det dags igen för, som vi trodde läkarundersökningen. Taxi kom och hämtade. Men ingen undersökning, bara besked att Fartun får själv ta sig till Grekland. Man körde ut henne på gatan där hon satt i flera timmar i sin rullsol. Det började regna. Fartun grät. Några snälla människor tog hand om henne, men bara nåt dygn. Igår kom hon "hem" igen och idag frågade jag Migrationsverket, MV, hur det blir.
-Hon är utskriven och hon är ju så dålig så hon kan inte bo på ett utslussningsboende eftersom hon behöver hjälp med allt. Vi kan inte göra något för att genomföra utvisningen. Det får hon sköta själv.
-Ja, men hur tänker ni då att hon ska klara sig i Grekland?frågar jag.
-.........MV svarar inte på frågan.
-Sverige kan skriva in henne igen och köra henne till utslussningsboende för utvisning när det praktiska ordnats, tycker jag.
- ...........MV svarar inte.
-Jag har varit med under 30 år då ni haft pengar till att anlita 13 poliser, en ambulans, en sjuksköterska som injicerade lugnande i de barn som skulle utvisas och ni kan inte ta emot henne några dagar, säger jag.
-......................Ingetr svar från Migrationsverket.
Vad händer idag med henne? frågar jag och har inte fått svar.

 
Utanför Migrationsverket i Örebro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0