Ny bok om flickor på flykt

Idag har jag skrivit sista kapitlet på min kommande bok. Kapitlet handlar om den romska flickan i fönstret vid Skolgatan i Lesjöfors. Migrationsverket hade sagt till henne, att hon och hennes syskon inte skulle få gå i skolan. När jag hörde det, berättade jag att alla barn har rätt att gå i skolan. Sen skrev jag ett brev till skolan och skickade iväg barnen. De blev så vänligt bemötta och redan nästa dag blev de inskrivna och fick börja. Tiden gick och den lyckliga tiden var över.
En tisdagsmorgon kl.3.30 kom Migrationsverket och vakter för att utvisa dem. Sveriges Radio-journalisten Randi Mossige Norheim sov hos familjen de två sista dygnen de var i Sverige för att dokumentera allt.
I hemlandet hade de inget att återvända till utan de fick sova i en busskur innan de drog iväg till ett annat land.
För en tid sedan fick jag kontakt med flickan. Hon bodde då i Italien där hon studerat vidare och hittat ett jobb. Hon hade gift sig och visade mig ett jättefint brudkort. Men nu vill jag inte berätta mer.
Nu ska olika personer läsa igenom manuset och vi ska jobba vidare med redigering m.m.Tänk om vi har en bok lagom till jul. det skulle passa bra.
Här är de böcker som jag skrivit hittills.
 
I denna bok är jag medförfattare tillsammans med Sara Brunnegård, Theodoros Demetriades och Markus Sand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0