Röra om i "grytan" på Migrationsverket

Jo, det blev en hink lingon idag, men det är inte om den aktiviteten jag tänkte berätta.
Ni kommer ihåg den afghanske pojken vars tolk inte ville tolka det han citerade från Bibeln. Jag skrev en överklagan och gjorde en JO-anmälan (och vi har fått ett ärendenummer) men skickade även mail till Migrationsverkets generaldirektör och dess rättschef. Brevet till generaldirektören har besvarats av hans sekreterare och sen ser jag i mailkonversationen, att ärendet gått från den ena avdelningen till den andra med olika kommentarer samt med önskemål om återkoppling. Ser att handläggarna och juristerna även skickat brev till Migrationsdomstolen. Bra att röra om i "grytan" lite.
Sen har jag reagerat och agerat i ett annat akut och viktigt ärende. Sverige får inte utvisa någon till tortyr, men denna vecka är en man som utstått svår tortyr i sitt hemland, kallad till svensk polis för att prata om sin utvisning. Har haft ett flertal samtal med polisen. Vi har skickat in en omfattande ny ansökan. Gränspolisen verkar inte förstå, vilket trauma det är för en person, som torterats av sitt lands polis, att besöka ett svenskt poliskontor. Med de erfarenheter han har blir det som att återuppleva tortyren. Nu hoppas vi på inhibition=att verkställighet ställs in och att man tittar på de nya skäl vi skickat in.
Tack för allt stöd som vi får från människor runt om i Sverige. Det ger mod och uthållighet och glädje i arbetet.
              
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0