Vår familj upplevde krigets fasor

Mina föräldrar och syskon upplevde kriget i Finland. Det var mycket dramatiskt. Ryska fallskärmsjägare landade vid en bondgård dit mamma, pappa och mina syskon trodde sig ha hittat en lite mer trygg plats än inne i Helsingfors. Det blev strid. Pappa och mamma tog varandras händer och sa farväl till livet, men finska soldater och bonden lyckades oskadliggöra de ryska soldaterna.
Mamma Helga födde 6 barn innan jag kom som ett "sladdbarn". Ann-Marie och Kjell föddes i Sverige. Ett barn dog vid födseln. Stanley föddes i New York då familjen bodde i USA. Runa och Siv föddes under 2:a världskriget då familjen bodde i Finland, men mamma och en finsk kvinna åkte båt till Sverige för att föda. Pappa och den kände förkunnaren Frank Mangs tog bilvägen genom hela Finland och ner i Sverige för att se på den nyfödda Runa. När de tog båten tillbaka till Finland var det så kallt att båten frös fast. Då kom ryska bombplan och attackerade båten, men den klarade sig. Min syster Siv fick också födas i Sverige då familjen bodde i Helsingfors, Finland.
Dramatiskt, men livet gick vidare och jag föddes i Stockholm och då bodde familjen i Sundbyberg.
Bilderna: Mor Helga samt morfar och mormor med Ann-Marie och Kjell. Morfar hade byggt ett stort hus i tre våningar och där fick mamma och barnen vara i säkerhet.
Huset i Duvbo som morfar Fridolf Eriksson byggde. Där hade de bageri. Vi bodde där när jag växte upp. Morfar och mormor bodde längst ner och vi i de två andra våningarna. På tomten fanns många fruktträd, bär och grönsaksland.
Morfar, mormor, Ann-Marie och Kjell, mina äldsta syskon som inte finns i livet längre
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0