Jubelåret 1945 i Pingst Örebro

Våra söner bor i Örebro och i närheten av Örebro.
Strax innan jag föddes flyttade mina föräldrar och syskon från Örebro till Sundbyberg.
Jag kollade i boken "Tack rika liv" vad pappa skrivit i sina dagböcker om tiden som pastor i staden. 1945 var ett "Jubelår" då det var andlig väckelse och varje söndag döptes ca 5-6 personer. Människor kom till och med på gudstjänst på onsdagarna och tog emot Jesus i sina liv. Pappa undervisade ca 400 ungdomar i den kristna tron. Då och då hade man bön redan kl. 5 på morgonen innan söndagens gudstjänst. Frank Mangs gästade staden och hade möten. Man kom samman från många av frikyrkorna och pappa tog initiativ till enhet och gemenskap. Han ville riva murar och öppna upp låsta situationer.
Trots världskrig satsade man på att bygga kyrkan på Nygatan och man lyckades skaffa fram allt som behövdes för bygget. Det var rena miraklet.
När pappa slutade i församlingen återkom han ofta. Jag har många fina minnen från barndomen då vi bodde i en lägenhet i kyrkan. Pappa predikade och efter gudstjänsten fick vi gå och äta mat på en restaurang. På eftermiddagen brukade vi hälsa på förlagschef Florentinus Hällzon som hade tidningen Hemmets Vän tillsammans med sina söner. Hos honom fick jag titta på bergskristaller i hans rum för mineraler.
Lite intressant att vår son Josef skriver regelbundet i Hemmets Vän och att sönerna Joel och Johannes jobbar på Sjöbergs Förlag.
Följer vad som händer i Örebro med stort intresse.
Frank Mangs predikar. Ovan Elimkyrkan i Örebrio
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0